söndag 15 september 2019

The Phantom of the Opera, Gaston Leroux

Titel: the The Phantom of the Opera
Originaltitel:  Le Fantôme de l'Opéra
Serie: -
Författare: Gaston Leroux
Utgivningsår: 1910
Förlag: Dreamscape Media
Sidor/tid: 9 timmar 25 minuter
Genre: Gothic, klassiker
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Gordon Griffin

Handling:
When the new managers of the Paris Opera House ignore their predecessors' warnings about the hideous 'Opera ghost' stalking the theatre, it is a fatal mistake. The Phantom haunts the imagination of the beautiful and talented singer Christine Daae, appearing to her as the 'Angel of Music' - a disembodied voice, coaching her to sing as she never could before. When Christine is courted by a handsome young Viscount, the Phantom is consumed by jealousy and seeks revenge. And when Christine suddenly disappears after a triumphant singing performance, it becomes clear that the Phantom's time has come.

Mina tankar:
Det är väl få som undgått att det finns en musikal med namnet "the Phantom of the Opera", men lika många kanske inte vet att det finns en bok som musikalen baserats på. Denna bok har jag just läst. Jag för min del är uppvuxen med musiken till musikalen, och långt innan jag hade en aning om handlingen älskade jag den. Senare har jag både sett filmen och musikalen och älskat dem också. 

Nu var det ju spännande att se hur boken var i jämförelse med den historien jag lärt känna och älskat. Jag vet inte om det var för att jag redan hade en förförståelse som jag genast kom in i berättelsen och uppskattade den på en gång. Mycket kände jag igen och världen växte ytterligare. Karaktärerna, operan, Fantomen var precis så magiskt jag ville ha det och jag kände att det här är ju riktigt bra. Lättläst var det också för att vara en klassiker. Men precis som i musikalen är det bästa i början, när allt fortfarande känns osäkert och spännande, för att sedan tappa lite på slutet. Boken tappade otroligt mycket i slutklämmen och blev seg och tråkig. Fantomen tappade sin mystik och blev bara ännu en man som blev besatt och trodde sig äga en kvinna. Dessutom beskrevs miljöer som jag kände inte var så trovärdiga och som jag tappade intresset för och jag kunde lätt förstå att det inte är med i musikalen. Tillslut ville jag bara att boken skulle ta slut. Tråkigt, när början var så bra.

 The Phantom of the Opera hade en stark början med mycket spänning och mystik, men tappade tyvärr lite av sin magi i slutet.

Betyg: 3/5

Finns att köpa på Cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar