måndag 31 december 2018

Kort sammanfattning av 2018

Nu blir det inga fler böcker lästa under 2018, så nu blir det lite siffror från det gångna året innan det är dags att blicka framåt mot nya mål. Som vanligt är jag och Goodreads inte riktigt överens om antalet böcker, men orkar inte leta efter den jag missat att uppdatera.



Böcker lästa: 95 st.
På svenska: 55 st.
På engelska: 40 st.
Manliga författare: 23 st.
Kvinnliga författare: 63 st.
Manl. & Kvinnl. ihop: 9 st.
Ljudbok: 60 st. (Flera av dem kombinerat lyssnande och läsande)

Betyg satta
1:  0 st
1,5: 2 st
2: 3 st
2,5: 0 st
3: 21 st
3,5:  11 st
4:  26 st
4,5:  14 st
5: 18 st

Kaosutmaningen: 28/35
Goodreads läsutmaning: 95/52
Boktolva: 12/12
Klassikerutmaning: 12/12
Lyssningsutmaning: 6/6
Hyllvärmare: 5/5

Författare jag läst mest av under året: Tove Jansson 8 st

Årets bästa: The Lies of Locke Lamora, Scott Lynch

Årets mest oväntade: Truly Devious, Maureen Johnson

Årets huvudperson: Tove Janssons karaktärer

Årets magplask: a Clockwork Orange, Anthony Burgess

Tankar om bokåret 2018:
Många bra böcker har jag läst i år, många av dem är inläsningar, vilket tenderar höja genomsnittshastighet en del. Men det har även blivit en del nya favoriter.
Roligt är också att se att jag för första året klarat alla mina läsutmaningar, vilket är en prestation då jag sällan planerar vad jag skall läsa utan läser det jag känner för. Måste haft rimliga förväntningar på mig själv för en gångs skull. Skall försöka fortsätta med det  så att det fortsätter att vara kul och avkopplande och inte blir en stressande börda att läsa.
Enda böckerna jag "tvingat" mig att läsa är klassikerna i den utmaningen. Men det har varit kul att läsa, även om jag kanske inte gillat dem. Kommer att fortsätta "tvinga" mig att  läsa klassiker även nästa år.

Nu är det dags att se framåt mot nästa bokår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar