måndag 31 december 2018

Den store Gatsby, F. Scott Fitzgerald

Titel: Den Store Gatsby
Originaltitel: The Great Gatsby
Serie: -
Författare: F. Scott Fitzgerald
Utgivningsår: 
Förlag: Bakhåll / Modernista
Sidor/tid:  6 timmar 1 minut / 167 sidor
Genre: Klassiker
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Mats Eklund

Handling:
Nick Carraway kommer till New York för att bli aktiemäklare. Han flyttar in i en villa på Long Island och börjar umgås med det flärdfulla paret Tom och Daisy Buchanan. Till granne får han en ytterligt gåtfull och kolossalt förmögen man som ger storslagna fester, oftast utan att själv visa sig. Grannens namn är Jay Gatsby.

  Mina tankar:
Den här klassikern var inget för mig. På den positiva sidan är ju att den är väldigt kort och lättläst. På den negativa sidan är att jag tycker den faktiskt är ganska tråkig. Det händer inte så mycket och karaktärerna är ganska bleka och intetsägande. Dessutom handlar den om otrohet vilket är inget jag uppskattar i mina böcker.

Den Store Gatsby tycker jag var rätt intetsägande och tråkig, fast skriven på ett lättillgängligt sätt. Och den hämtade sig lite i slutet.

Betyg: 2/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

2 kommentarer:

  1. Usch då, vilken besvikelse. Bokomslaget som var så fint.

    SvaraRadera
  2. Hänger du med på en kaosutmaning 2019?

    https://skrivrobert.blogspot.com/2018/12/kaosutmaningen-2019.html

    SvaraRadera