tisdag 25 december 2018

Årets besvikelser 2018

De här 14 böckerna är inte nödvändigtvis dåliga, även om jag inte uppskattade alla. Det handlar mest om de böcker jag hoppats på, men som inte riktigt nådde ända fram, enligt min smak.

The Rose and the Dagger, Renee Ahdieh 3/5
Den här boken kommer jag knappt ihåg, förutom att jag blev besviken på den. Har för mig att det hade lite att göra med könsroller och brist på engagemang. Inget för mig...






Needful things, Stephen King 3/5
Historien byggdes upp rätt bra och var lite spännande, men sen kom slutet och förstörde alltihop. Så dåligt och stökigt slut.






Dracula, Bram Stoker 3/5
Man skulle ju kunna tro att en bok vid namn Dracula skulle handla väldigt mycket om just greve Dracula. Tyvärr gör den inte det, vilket var en besvikelse. Kul att ha läst, men hade önskat mer om hur Dracula tänkte och fungerade.





Miniatyrmakaraen, Jessie Burton 2/5
Den här tyckte jag faktiskt var riktigt dålig. Gillade inte karaktärer eller handling och fick inte ihop den "mystiska" biten heller.






De tre Musketörerna, Alexandre Dumas 2/5
En bok med busiga musketörer trodde jag skulle passa mig, men den här boken var så seg och så full av självgoda mansgrisar att jag inte tyckte alls om den. Dessutom var historien lite hattig och osammanhängande. Nej, den här tyckte jag inte om.




Veronica Mars - Nr Kiss and Tell, Rob Thomas & Jennifer Graham 3,5/5
Jag älskar ju Veronica Mars, vilket innebar att förväntningarna var rätt höga på den här boken. Men tyvärr infriades de inte. Boken var okej, men lite besviken blev jag då den inte gav den Veronica Marskänslan jag hoppats på.




The Mother - Daughter book club, Heather Vogel Fredrik 3/5
Det som talade för denna bok är att den handlar om ett gäng unga tjejer och deras mammor som diskuterar klassiker. Tyvärr är det så fluffigt amerikanskt så jag vill kräkas. Jag kommer inte fortsätta med denna serien och jag inser att jag kan ha varit lite generös med betyget på denna.




Varma kroppar, Isaac Marion 3/5
Kan ha varit lite generös med betyget på denna också. Hade inte höga förväntningar på denna men den nådde inte ens upp till dem. Ganska tråkig och fjantig.






Roomies, Christina Lauren 3/5
Ingen bok för mig. Tillhör väl Romancekategorin och jag tror inte det är min grej egentligen. Gillade inte deras romans som uppstod även om upplägget var spännande.

Hjärtlös, Marissa Meyer 3/5
Hade höga förväntningar på författaren, men har svårt för Alice i underlandet, och denna boken berättar om hur hjärter dam blev den hon blev. Okej bok, men inte överväldigad.





My Lady Jane, Cynthia Hand, Brodie Ashton, Jodi Meadows 3/5
Är det någon som missat hypen kring denna bok, om hur rolig den skall vara. Den lever inte upp till hypen enligt mig. Kul ibland, men historien i sig är rätt fjantig.





Förnuft och känsla, Jane Austen 3,5/5
Jag ville älska denna lika mycket som jag älskar Stolthet och Fördom, men jag hade problem att komma igenom denna, då den har ett ganska lågt tempo och inte lika fantastiska karaktärer. Med det sagt betyder det inte att jag inte gillade den, bara att jag blev lite besviken ändå.




A Clockwork Orange, Anthony Burgess 1,5/5
Här är en bok jag faktiskt hatade. Den hade en fruktansvärd rå handling, språket var skitsvårt och författaren hade hittat på en egen slang utifrån ryska ord eller nått. Karaktärerna var idioter och slutet fullkomligt katastrofalt. Kan ha gett den för högt betyg.




Mantor, Karolina Bjällerstedt Mickos 3/5
Den här boken ville jag älska, men den nådde inte hela vägen. Kände att den var lite tunn i historia och vi, tyvärr.







Jag inser att jag får göra klart mina tydligare betygskriterier så jag lättare kan sätta rätt betyg. En del av de här böckerna har fått lite väl generöst betyg, ser jag så här i efterhand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar