onsdag 26 december 2018

Årets bästa böcker 2018

Här är de tio böcker som jag tyckte bäst om under 2018, inga omläsningar är medräknade. Fem stycken 5/5 och sedan har jag valt ut fem av de 13 böcker som fick 4,5/5

5:or
The Lies of Locke Lamora, Scott Lynch
Blev helt fast i den här världen med en gång och älskade den opålitlige, påhittiga karaktären Locke Lamora. Plöjde de tre böckerna som kommit ut hittills, i serien och den första är än så länge den absolut bästa.





Truly Devious, Maureen Johnson
Den här mord-på-internatskolaboken tog mig med storm. Ett gammalt olöst mord, en ny elev med siktet inställt på att lösa det. Lättläst och spännande.






Red Seas under Red Skies, Scott Lynch
Andra boken om Locke Lamora var nästan lika bra som första. Fantasifulla förolämpningar, galna vänner och spännande äventyr.






Trollvinter, Tove Jansson
Nog för att jag gillar alla de böcker jag hittils läst av Tove Jansson, men den här fastnade alldeles särskilt i hjärtat. Stämningen och karaktärerna och det ljuvliga språket gör mig alldeles lycklig.





Robin Hood, Howard Pyle
Återigen en tjuv och bedragare med glimten i ögat som tagit plats i mitt hjärta. Många härliga och roliga äventyr fick jag vara med om här.








4,5:or
Dance of Thieves, Mary E Pearson
En bok i samma värld som the Remnant Chronicles (som jag älskade) Härliga karaktärer och spännande äventyr. Hade inte kärlekshistorien varit lite väl mycket hade den nått ända fram. Älskar Pearson's berättande.





The Traitor's kiss, Erin Beaty
En till ungdomsfantasy i stil med Pearson'. Spännande, med kul tvist, men kärlekshistorien blir lite fjantig i slutet.







Dr Jekyll and Mr Hyde, Robert Louis Stevenson
Blev överraskad av hur lättillgänglig och underhållande den här historien var.








Sommarboken, Tove Jansson
Härlig sommarkänsla i boken om Sofia och hennes farmor, tillsammans med Tove Janssons språk och ton blir det något underbart.








Wonder Woman - Warbringer, Leigh Bardugo
Actionfylld och spännande var första boken i DC Icons serien, där kända YA-författare skriver om kända seriefigurer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar