tisdag 11 december 2018

En högre rättvisa, Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt

Titel: En högre rättvisa
Originaltitel: En högre rättvisa
Serie: Sebastian Bergman #6
Författare: Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt
Utgivningsår: 2018
Förlag: Nordstedts
Sidor/tid: 14 timmar 45 minuter
Genre: Kriminalroman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Niklas Falk

Handling:
En serie våldtäkter sätter skräck i Uppsala: gärningsmannen smyger sig på sina offer bakifrån, söver dem med en spruta och placerar en säck över huvudet innan övergreppet fullbordas.

Riksmordkommissionen är splittrad. Vanja arbetar tillfälligt i Uppsala och utreder det otäcka fallet. Sebastian åker runt i landet och pratar om sina böcker. Torkel, Ursula och Billy har sina egna angelägenheter som upptar dem. Men när ett av våldtäktsoffren hittas död samlas de igen och teamet måste lägga personliga problem och strider åt sidan.

Ledtrådar tyder på att offren inte är slumpvis utvalda. Men vad är kopplingen mellan dem? Och varför verkar så många personer inte vilja att sanningen kommer fram?

Mina tankar:
Våldtäkter och mord skall lösas, medans relationerna mellan dem som skall lösa brotten är allt annat än enkla. Här är sjätte boken om Sebastian Bergman och gänget som löser mord i Svea rike. Det här är den enda kriminalroman-serie som jag följer slaviskt och eftersom det tog flera år för den här att komma ut, var jag rädd att det hela var över. Men här är den alltså äntligen, bok sex. 

Jag gillar verkligen den här författarduons sätt att berätta. De gör det omsorgsfullt och relevant och gärna lite kittlade långsamt, men ändå intensivt och spännande. Deras böcker står dessutom på två stabila ben, dels ett genomtänkt brott med tillhörande utredning, dels karaktärerna och deras relationer. 

Karaktärerna är långt ifrån sympatiska, jag tror egentligen inte jag tycker om en enda av dem. Men ärligt talat är det deras brister och tillkortakommanden som gör det läsvärt. Vad skulle boken vara utan Bergmans skitstövelfasoner och själviska tänkande, eller Vanjas humör och Billys problem? 

Att säga mer om handlingen är svårt utan att spoila för mycket i serien. Har du inte läst dem? Börja med första boken och du har många timmar härlig läsning framför dig!

En högre rättvisa är en solid kriminalroman precis i min smak och jag hoppas att nästa bok inte dröjer lika länge eftersom cliffhangern är smått hissnande.

Betyg: 4/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar