måndag 17 december 2018

Dance of Thieves, Mary E. Pearson

Titel: Dance of Thieves
Originaltitel: Dance of Thieves
Serie: Dance of Thieves #1
Författare: Mary E Pearson
Utgivningsår: 2018
Förlag: Henry Holt
Sidor/tid: 505 sidor
Genre: YA, Fantasy
Språk: Engelska


Handling:
A formidable outlaw family that claims to be the first among nations.

A son destined to lead, thrust suddenly into power.

Three fierce young women of the Rahtan, the queen's premier guard.

A legendary street thief leading a mission, determined to prove herself.

A dark secret that is a threat to the entire continent.

When outlaw leader meets reformed thief, a cat-and-mouse game of false moves ensues, bringing them intimately together in a battle that may cost them their lives--and their hearts.

Mina tankar:
Otroligt snygg bok och i samma universum som en av mina favoriserier, The Remnant Chronicles, utspelar sig denna fartfyllda berättelse. Vill här i början också varna känsliga tittare att resten av mina tankar visst blev ovanligt fulla med spoilers.

I den här berättelsen tar en kärlekshistoria mycket plats, två fiender blir satta i en situation där de tvingas till sammarbete för att behålla livet. Under dessa prövningar uppstår ett motvilligt intresse gentemot varandra. Det blir en härlig ångestfylld resa som absolut är min favoritdel av boken och hade lätt kunnat mjölkas lite till, enigt mig.

Naturligtvis är det ingenting som är lätt med att känna attraktion till en fiende och den här biten med, åhhh... vad jag vill kyssas...och Åhhhh nej, hen är min fiende, den biten mjölkas liiite fööör mycket och kommunikationsproblemen är ett faktum. Jag vill att de bara skall sätta sig ner och lösa sina känslomässiga problem så att de kan ta tag i de mer "världen kan gå under"-problemen, som tycker känns viktigare. 

För det är ju något på gång, nått stort, som man inte riktigt kan ta på. Vissa av de onda spelarna är lite självklara, men det är något som ligger och lurar som man inte riktigt kan få kläm på och det är här Pearson visar sin styrka i berättandet igen. Hon är fenomenal på att skapa en osäkerhet hos läsaren där man vet att något är på gång, men man får inte riktigt kläm på vad. Hon är också fantastisk på att skapa karaktärer som har en historia och egna personligheter, vilket gör att de flesta sticker ut och inte är svåra att komma ihåg.

Hade det inte varit för det ältandet fram och tillbaka i känlosnåren hade nog boken fått en femma rakt av, för Mary E Pearson är en mästare på att berätta historier och jag får inte nog av den här världen.

Dance of Thieves är en fantastisk lättläst och underhållande bok som håller fast mig från början till slut.

Betyg: 4/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar