torsdag 26 september 2024

Glasverandan, Ann Cleeves

Titel
: Glasverandan
Serie: Vera Stanhope #5
Författare: Ann Cleeves
Utgivningsår: 2012
Förlag: Bonnier Audio
Sidor/tid: 12 timmar 35 minuter
Genre: Kriminalroman, Deckare
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Anna Maria Käll

Handling:
I ett gammalt hus på engelska landsbygden samlas en grupp människor med författardrömmar. Här i den pittoreska, gröna omgivningen ska de tillsammans inspireras till att skriva. Temat för kursen är spänningslitteratur. Men snart krackelerar idyllen. En dag hittas en av lärarna, en känd tv-profil, grymt knivhuggen i närheten av husets vackra glasveranda. 

Kriminalkommissarie Vera Stanhope och hennes parhäst, polisassistent Joe Ashworth, dras in i mordutredningen. Tidigt upptäcker Vera att hennes granne finns i sällskapet och dessutom tycks vara den som alla misstankar riktas mot. Men Vera och Joe hittar varken motiv eller ledtrådar. När ytterligare ett mord sker befarar Vera att det finns en mördare som vill göra verklighet av fiktionen som skapas i huset. Men nu börjar det bli ont om tid, kommer Vera och Joe att kunna lista ut hur nästa mord är planerat innan mördaren slår till igen?

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte:
Jag minns när jag läste första boken om Vera Stanhope att jag blev lite besviken av att hon inte dök upp förrän långt in i boken och att hon inte fick så mycket plats som jag hoppats. Så är det inte längre. I den här boken är hon med från början och får ta sin rättmätiga plats i fallet. Jag gillar hennes karaktär och Joes hennes vapendragare.

Fallet är spännande och lite av ett "låsta rummet"-mysterie då det sker mord på en avskild plats med endast några få närvarande. Ändå gissade jag helt fel på vem mördaren var. En bra, rätt stillsam berättelse om författare som vill förbättra sitt skrivande. Trots sin stillsamhet är boken en riktig bladvändare och en av de lite bättre delarna på en serie som redan håller hög nivå enligt mig.

Platsen av ett kallt, blåsigt och regnigt Northumberland i England sätter stämningen perfekt till dessa böcker och särskilt till denna boken. Det blir lite Agatha Christistämning över hela boken.

Du kanske också vill läsa om:

Cleeves Ann Kråkfällan (Vera Stanhope #1) 

Cleeves Ann Svart som natten (Shetland Island #1) 

Christie Agatha Och så var de bara en


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar