torsdag 12 september 2024

The Iron Knight, Julie Kagawa

Titel
: The Iron Knight
Serie: Iron Fey #4
Författare: Julie Kagawa
Utgivningsår: 2011
Förlag: Harlequin Audio
Sidor/tid: 15 timmar 42 minuter
Genre: Fantasy, Unga vuxna
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Vikas Adam, Khristine Hvam

Handling:
Mitt namn mitt riktiga namn är Ashallayn'darkmyr Tallyn. Jag är den sista levande sonen till Mab, drottningen över det osaliga hovet. Och jag är död i hennes ögon. Min historia börjar, som så många andra, med en flicka ...För den kalla alvprinsen Ash var kärlek enbart en svaghet som drabbade människor och dårar. Den han själv en gång älskat hade gått en hemsk död till mötes vilket utplånade de få varmare känslor han ändå haft. Det var i alla fall vad han trodde ... tills Meghan Chase, en halvt mänsklig alv, raserade hans murar. Han gav henne ett löfte om att vara hennes riddare, men när alla övernaturliga varelser höll på att förintas av Järnriket lösgjorde hon sig från deras band för att rädda hans liv. Meghan är nu Järndrottningen, härskare över en värld där inga Vinteralver kan överleva.Tillsammans med sin ärkefiende och före detta vän Sommarhovets upptågsmakare, Puck och den irriterande katten Grimalkin, ger sig Ash iväg för att finna ett sätt att infria sitt löfte till Meghan.För att kunna överleva i Järnriket måste han ha en själ, men de prövningar han behöver genomgå för att få den känns omöjliga. Och under resans gång får han veta något som förändrar allt.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Det här är en omläsning och jag minns att jag inte riktigt uppskattade läsningen första gången. Denna gången var det riktigt segt att ta sig igenom den trots att jag lyssnade påd en som ljudbok. Jag hade inte plågat mig igenom hela om det inte varit för att jag vill uppdatera mig inför nästa del i serien. Det jag kom ihåg från första gången jag läste boken var att den var en enda lång resa, men allt det som hände på resan har helt försvunnit från mitt minne, så det var som att läsa den för första gången.
Inläsaren var lite väl överdriven, karaktärerna lät inte som de gjort i mitt huvud och det där med en lång resa som utspelar sig genom en hel bok brukar inte vara ett vinnande koncept för mig. Så boken var inte för mig, tyvärr. Men nu är jag över på andra sidan och det känns skönt.

Du kanske också vill läsa om:

Gamla recensionen av Järnriddaren

Järnkonungen, Julie Kagawa (Iron Fey #1)

Only a monster, Vanessa Len (Only a monster #1)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar