måndag 9 september 2024

Den hedervärde mördaren, Jan Guillou

Titel
: Den hedervärde mördaren
Serie: Carl Hamilton #5
Författare: Jan Guillou
Utgivningsår: 1990
Förlag: Piratförlaget
Sidor/tid: 17 timmar 22 minuter
Genre: Thriller
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Tomas Bolme

Handling:
Två mord på pensionerade militärer får såväl polisen som underrättelsetjänsten att börja undra. Har de ett samband?

Carl Hamilton och hans medhjälpare Joar Lundwall och Åke Stålhandske beordras undersöka fallen. I gamla hemligstämplade arkiv gör de häpnadsväckande upptäckter som leder fram till den dramatiska finalen vid nordnorska ishavskusten.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
INNEHÅLLER SMÅ SPOILERS
Denna femte bok i serien var lite av en besvikelse för mig. Dels är det inte lika mycket action och lika mycket som står på spel. Det känns som boken består väldigt mycket av informationsdumpning om hur Sverige agerade under andra världskriget och kritik över att Sverige inte var så neutralt som man sa sig vara. Denna bok känns ofta som en vanlig kriminalroman, mer än den thriller och spänningsroman som man börjar förvänta sig i serien.

Sedan har jag och Hamilton hamnat lite på kant med varandra. Det visar sig att jag är helt okej med att läsa om hur han spionerar, ljuger, har ihjäl folk. Jag fixar till och med när han av misstag råkar ha ihjäl sin flickvän, även om det var jobbigt. Min gräns går tydligen vid otrohet. Jag blir rejält förbannad på karaktären och har svårt att fortsätta läsningen. Det blir en sådan schism att jag i stort sett inte läser något alls denna månad. Det är helt Hamiltons fel.

Kort sagt är det här ingen favoritbok i serien och jag tyckte den var svår att ta sig igenom. Trots det har jag stora förhoppningar på nästa bok i serien.

Du kanske också vill läsa om:

Den demokratiske terroristen, Jan Guillou (Carl Hamilton #2)

I nationens intresse, Jan Guillou (Carl Hamilton #3)

Fiendens fiende, Jan Guillou (Carl Hamilton #4)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar