måndag 5 december 2016

Sedan du försvann, Morgan Matson

Titel: Sedan du försvann
Originaltitel: Since you've been gone
Författare: Morgan Matson
Utgivningsår: 2016 (eng 2015)
Förlag: Modernista
Sidor/tid: 347
Genre: Ya, samtida
Språk: Svenska



Finns på Storytel (på Engelska)
Uppläsare: Suzy Jackson

Handling i korthet:
Emilys sommarlov skulle bli perfekt, men nu har hennes enda och bästa vän bara försvunnit utan ett ord. Det enda livstecken från henne är en lista på saker hon vill att Emily skall göra under sommarlovet.

Mina tankar:
Morgan Matsons böcker är säkra kort när man behöver något tryggt, snabbt och gulligt att läsa, i stil med Jenny Han och Rainbow Rowell. Man kan vara ganska säker på att få en fin kärlekshistoria i skön miljö. Jag såg fram emot att denna skulle komma på svenska, då jag sett flera bra recensioner på den, och jag fick precis det jag hoppades på. Ingen wow-upplevelse, men ändå är jag väldigt nöjd när jag slår ihop pärmarna på boken. Slutet är så där behagligt perfekt, och binder ihop allt. Känslorna läsningen skapat är också lagom, lite sorgligt, lite roligt, lite spännande. En perfekt lättläst slukarbok och precis lika underhållande som  hennes Amy & Roger's Epic Detour.

Det tog några sidor innan jag fastnade, men sedan blev det sträckläsning. Jag kommer flera gånger på mig själv att tänka att "tack och lov att jag inte är tonåring". För även om vissa saker säkert var bättre då, så saknar jag inte osäkerheten, beroendet av andras bekräftelse, hormoner som rusar osv. Men ibland är det roligt att läsa om det.

Emily är en ganska blyg och osäker tjej som vi får följa när hon vågar utmana sig själv. Hennes kompis Sloane har en mer utåtagerande osäkerhet och jag tycker ganska illa om henne från början. Det dyker upp fler vänner längs vägen som är alldeles lagom.

Jag tror att LAGOM är ett väldigt bra ord att beskriva denna bok.

Rekommenderas till:
Är du sugen på en gullig bok om ungdomar, vänskap och förälskelse under ett sommarlov? Läs den här!

Betyg: 3,5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar