måndag 12 december 2016

Kemisten, Stephenie Meyer

Titel: Kemisten
Originaltitel: the Chemist
Författare: Stephenie Meyer
Utgivningsår: 2016
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Sidor/tid: 567
Genre: Deckare, Thriller, Spänning
Språk: Svenska




Finns på Storytel på svenska
Inläsare: Rebecka Hemse

Handling i korthet:
Hon är en före detta agent som är på flykt från sina före detta arbetsgivare. Hon måste hela tiden ligga steget före om hon skall överleva.

Mina tankar:
Stephenie Meyer är författaren till Twilight-sagan och Genom dina ögon (2008), vilka jag läst och älskat allihop. När jag nu helt överaskande såg en helt ny bok av henne var jag bara tvungen att kasta mig över den, med skyhöga förväntningar naturligtvis.

Men neeehhh... Jag är så kluven. Jag ville att den skulle vara så bra och vissa bitar i boken håller ett starkt grepp om mig, men det är hela tiden någonting som skaver, som inte funkar.

(En del småspoilers framöver)
Vi är i nutid i USA, med agenter på flykt och konspirationer, det upplägget är helt okej. Ibland ganska spännande. Men för utge sig för att vara en "vuxenbok", är historien väldigt naiv och känns nästan fjantig. Vi kan ta kärlekshistorien som faktiskt är en ganska stor del av boken. I hennes förra böcker finns en spänning och kemi mellan "kärleksparet" som helt saknas här. Det är kärlek vid första ögonkastet, som fortsätter att leva vidare, trots att den ena parten har torterat den andra parten.
Alltså, då menar jag att den som blev torterad, är helt nere i den som torterat honom. Hur troligt är det på en skala? Det här ligger och förstör större delen av boken. Det känns inte trovärdigt, jag är inte övertygad. Då tycker jag relationen med den tredje huvudkaraktären är mycket mer spännande, det är nog den relationen som höjer boken en aning. Det är ingen kärleksrelation utan en mer komplicerad relation, den hade jag velat ha mer av. Det hade faktiskt inte behövt vara någon kärlekshistoria alls och boken hade klarat sig bättre.

I början av boken går det ganska trögt, då man får läsa om hur paranoid huvudkaraktären är och vad hon gör för att skydda sig. Efter ca 100 sidor börjar det rulla på lite bättre. Trots att den i vissa delar är lite spännande, känns den ganska förutsägbar och lättsmält. Jag tycker nog genren faller mer under ungdomslitteratur än en vanlig Thriller. Den kassa kärlekshistorien drar ner betyget regält på en annars ok bok.

Rekommenderas till:
Vill man ha lättläst, spännande historia med snabb och himlastormande kärlek kan det här vara något.

Betyg: 2,5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

2 kommentarer:

  1. Jag tror inte jag kommer läsa den här faktiskt. Jag gillade Twilight när jag läste den och Genom dina ögon tyckte jag var ännu bättre. Men den här känner jag mig inte sugen på alls.

    SvaraRadera
  2. Jag blev besviken då jag också gillar Twilight och älskar Genom dina ögon. Lite tråkigt, men det finns ju de som gillar denna oxå.

    SvaraRadera