söndag 18 december 2016

I ljusets makt, Leigh Bardugo


Titel: I ljusets makt
Originaltitel: Shadow and Bone
Författare: Leigh Bardugo
Utgivningsår: 2012
Förlag: gilla böcker
Sidor/tid: 296
Genre: fantasy, ungdom
Språk: svenska





Handling i korthet:
Alina Starkov är ingen särskild, bara en av alla fattiga, föräldralösa ungdomar i landet Ravka - ett rike som en gång var mäktigt och välmående men som nu drabbats av fattigdom och krig. På en resa attackeras Alina och hennes bästa vän Mal, och när han hotas till livet väcks en uråldrig kraft hos Alina, stark nog att rädda Mal, och kanske även det krigshärjade Ravka.
Alina förs genast till landets magiska elit, Grishan, och en helt ny värld öppnar sig för henne. En värld av magi och gnistrande överflöd, men där Alina inte vet om hon kan lita på någon inte ens Grishans mäktige ledare, Skuggmästaren, som kanske är den enda som kan hjälpa Alina att ta makten över sin kraft och fullborda sitt öde.

(cdon.com)

Mina tankar:
Detta är Leigh Bardugos första bok i Grishatriologin, bok nummer två heter Stormens öga (2013) och bok nummer tre Ur askan (2014). Sen har hon också skrivit en duologi som utspelar sig i samma värld, varav bara den första finns på svenska än så länge, Högt spel (2015), Crooked kingdom (2016) heter bok två på engelska.

Jag har varit lite tveksam till att läsa Grishatriologin, då jag sett så blandade recensioner av dem. Men när sedan Högt spel, som utspelar sig i samma värld, fick så bra recensioner kände jag att jag fick ge de "första" böckerna en chans. Vilken tur att jag gjorde det, för jag gillar den här. 

Det är en väldigt snabbläst och lätt fantasyläsning, utan de där tunga beskrivningspartierna som fantasy ofta innehåller. Läsningen går smidigt och håller mitt intresse hela vägen. Trots genren, fantasy-med-kaxig-tjej-som-skall-rädda-världen-samtidigt-som-hon -är-kär, har historien viss originalitet och är intressant hela vägen. Miljön är mer inspirerad av Östeuropa än medeltida England. Det är lite lurigt att veta vem som är ond och vem som är god och kärlekshistorien tar inte över, utan skapar djup till handlingen. 

Alina är en förvirrad tonåring som inte har så stor tilltro till sig själv och till sin egen förmåga. Hennes förhållande till barndomsvännen Mal är den trygghet som hon alltid utgått ifrån och när den vänskapen riskeras att tas ifrån henne är hon som starkast. Mal är pojken som växt upp på samma barnhem som Alina och tar nog deras vänskap för given. Utan deras band skulle inte den här boken vara lika bra. Den skapar en innerlighet som jag uppskattar.

Jag bara MÅSTE kommentera omslaget på boken. Det svenska omslaget är riktigt tråkigt och intetsägande, medans däremot orginalomslaget skapar lite mera spänning. Det tog till och med ett bra tag innan jag kopplade ihop de svenska böckerna med deras engelska utgåva. Synd tycker jag och är glad att de behållit Högt spels stil i den svenska utgåvan.



Kort sagt är jag väldigt nöjd med att han plöjt igenom den här boken och rekommenderar den till andra.

Rekommenderas till:
Vill man har lättläst fantasy...

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar