måndag 5 december 2016

A Torch Against the Night, Sabaa Tahir

Titel: A Torch Against the Night
Originaltitel: A Torch Against the Night
Författare: Sabaa Tahir
Utgivningsår: 2016
Förlag: Harper Collins UK
Sidor/tid: 14 timmar 17 minuter
Genre: Fantasy, YA
Språk: Engelska


Lyssnat på Storytel
Inläsare: Jack Farrar



Handling i korthet:
Elias och Laia flyr för sina liv, då de räknas som imperiets fiender nummer ett. Laia är helt inställd på att få ur sin bror ur ett av landets värst fängelser och Elias har lovat att hjälpa henne. De måste hela tiden kämpa för att överlista de som gör allt för att stoppa dem.

Mina tankar:
Det här är andra boken i Sabaa Tahirs bokserie, som så småningom skall bli totalt fyra böcker. Första boken heter An Ember in the Ashes (2015) och tredje och fjärde boken beräknas komma ut 2018 respektive 2019.

För att vara en bok med fullt drag, fanns det ändå vissa bitar där jag tappade intresset. Jag gör ofta det när karaktärerna skall resa långa sträckor. Det känns inte som att karaktärerna utvecklas eller att miljön byggs på ett tillfredsställande sätt, utan det hela blir bara väldigt utdraget. Det vill till en riktigt duktig författare för att fånga mig under förflyttningar över stora ytor. Här och där fastnar jag och när den efterlängtade slutdestinationen kommer är det riktigt dramatiskt. Men då tar ju boken också slut.

Precis som i första boken är de onda, väldigt onda och jag får läsa om fokkmord, koncentrationslägerliknande fängelser och känslokalla ledare. Här går man över lik för att få sin vilja fram. Spännande, men kanske inget jag skulle ge alltför unga läsare.

Här och var dyker lite tvister upp som man inte väntat sig och allt som allt är jag ganska nöjd med lyssningen. Inläsarna läste med inlevelse och hjälpte till att levandegöra historien. Jag ser fram emot nästa bok som borde ha en hel del svar som jag förväntansfullt väntar på, för det här kändes mest som en mellanbok.

Rekommenderas till:
De som gillar ungdomsfantasy borde gilla den här serien också.

Betyg: 3,5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar