onsdag 28 december 2016

Kort sammanfattning av läsåret 2016


Böcker lästa: 74
På svenska: 38
På engelska: 36
Manliga författare: 14 st varav 4 ihop med kvinnliga författare.
Kvinnliga författare: 64 st varav 4  ihop med manliga författare.
Lyssnat på Storytel: 33

Betyg satta
1: 0 st
1,5:  0 st
2: 1 st
2,5: 5 st
3: 17 st
3,5:  10 st
4: 18 st
4,5: 10 st
5: 12 st
En bok har jag inte ens betygsatt, den flög liksom över huvudet på mig.

Kaosutmaningen: 28/35
Goodreads läsutmaning: Om man räknar med omläsningar kom jag strax ovanför mitt mål på 70 böcker.
Boktolva: 10/12 Alexandra Bracken och Collen Houck blev inte lästa detta året. Houck ger jag nog upp, men Bracken får följa med på nästa års tolva också.

Författare jag läst mest av under året: 
Morgan Rhodes 4 st böcker
Jenny Han 4 st böcker

Årets bästa:
A Court of Mist and Fury
(Årets tio bästa finner du här)

Årets mest oväntade:
Robin Hobbs böcker om Assassin blev jag väldigt fängslad av. Det är en ganska tung och detaljerad fantasy, men jag blev helt fast.

Årets huvudperson:
Rhysand från A Court of Mist and Fury var underhållande att läsa om och en perfekt blandning av gentleman och oförutsägbarhet.

Årets magplask:
Recensionsexemplaret av mutantupproret var inte riktigt vad jag väntat mig.

Tankar inför 2017:
Först och främst skall jag inte sätta ett så högt mål på Goodreads, I slutet kände jag mig lite stressad över att jag kanske inte skulle nå mitt mål på 70 böcker. Vilket ju är rätt fånigt, för vad är det värsta som skulle hända om jag inte nådde målet liksom... Men för att slippa stresskänslan nästa år, får målet bli en bok per vecka. Jag vill satsa mer på kravlös läsning och försöka få upp glädjen med läsningen igen och inte lägga för mycket energi på recensionerna så att de känns roliga att skriva igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar