lördag 27 juli 2024

Sista sommaren, Eleonore Holmgren

Titel
: Sista sommaren
Serie: Lindöserien #1
Författare: Eleonore Holmgren
Utgivningsår: 2021
Förlag: Bazar Förlag
Sidor/tid: 316 sidor
Genre: Feelgood
Språk: Svenska


Handling:
Adam är utkastad hemifrån och på flykt från en knarklangare när han desperat bryter sig in i ett hus i Stockholms skärgård. Där överraskas han av 86-åriga Britta, en vresig och bestämd dam som mot sina barns vilja har rymt till sitt älskade sommarställe.

Britta låter Adam stanna eftersom hon inser att hon behöver hjälp. Han får betala för mat och uppehälle genom att jobba hårt och följa hennes minsta nyck. Till en början gnisslar det ordentligt mellan dem, men långsamt börjar en vänskap växa fram som kommer att förändra dem båda. Det blir en magisk sommar – en av de bästa i Brittas liv.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
En sådan härlig och hjärtevärmande bok, min arbetskamrat hade verkligen rätt när hon sa att det var en perfekt sommarbok. Jag läste ut den på mindre än ett dygn, vilket säger en del om min positiva läsupplevelse. 

I den här boken ges man den där härliga idylliska sommarkänslan och det kniper till i hjärtat emellanåt. Det är så lätt att engagera sig i karaktärerna redan från början, trots deras fel och brister. Stilen påminner lite om Jenny Colgans böcker, fast det hela utspelar sig i Sverige istället för i England och här är ingen romantisk kärlek, vilket faktiskt är väldigt skönt. Här handlar det mer om gamla och nya vänskaper och kärleken till en plats.

Full pott får den här boken och jag skall vårda den ömt i bokhyllan. Boken är så bra att jag är lite rädd för att läsa de två andra böckerna i serien. Jag är rädd för att de inte skall hålla måttet och solka ner minnet av den här boken. Otroligt läsvärd bok som jag varmt vill rekommendera.

Du kanske också vill läsa om:

Colgan Jenny Den lilla bokhandeln runt hörnet (Kirrinfief #1) 

Jansson Tove Sommarboken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar