tisdag 16 januari 2024

Tisdagstrion v.3 - Att älska

 


Ugglan & Bokens tisdagstrio har temat: Att älska

Det kan vara med i bokens titel eller i handlingen. 

Tystnaden, Dean Koontz
Förra året började jag läsa serien om Jane Hawk och sögs snabbt in i den brutala och hatiska världen av konspirationer och våld. Det låter kanske inte som något som skulle passa under dagens tema, men boken hade inte varit bra utan Jane Hawks kärlek till sin man, sitt barn och sina vänner.

De som kan leva utan att lämna några digitala spår men ändå röra sig fritt och använda internet sägs befinna sig i tystnaden.

"Jag måste verkligen dö nu", är de sista skälvande orden från en man som har allt men ändå tar sitt liv. I eftersvallet av hans handling står änkan, FBI-agenten Jane Hawk. Hon är fast besluten att göra det som all sorg och ilska inom henne kräver: att finna sanningen.

Ett oroväckande mönster träda fram. Hennes make verkar inte vara ensam. Många framgångsrika människor, till synes lyckliga och rofyllda, har den senaste tiden begått självmord. Någon verkar försöka skydda en hemlighet så viktig eller hemsk att ett människoliv inte är värt någonting i jämförelse.

Men Jane är lika skarpsinnig som hennes motståndare är grymma och hon drivs av ett raseri som de aldrig kan förstå, fött ur kärlek.

Bokälskare, Emily Henry
Detta är den bok av Emily Henry som jag gillat bäst. Två personer som älskar böcker, men som kanske inte riktigt kommer överens. Det blev en bok som var lättläst och underhållande.

En sommar. Två rivaler. En vändning de inte hade väntat sig ...  

Hela Nora Stephens liv består av böcker. Som litterär agent i New York gör hon allt för sina författare, men också för sin älskade lillasyster Libby. Så när Libby ber Nora följa med till den idylliska småstaden Sunshine Falls i North Carolina ställer hon upp, om än motvilligt. Planen är att de ska ha en avkopplande systersemester tillsammans, samtidigt som Libby i hemlighet hoppas att Nora ska bli hjälte i sitt eget liv och inte bara i andras. Men i stället för picknickar i mysiga gläntor och heta möten med någon sexig skogshuggare eller snygg landsortsläkare, springer Nora ideligen på Charlie Lastra, en butter förläggare som också kommer från New York. Det skulle kanske ha kunnat bli gulligt och romantiskt, om det inte vore för det faktum att Nora och Charlie redan har träffats massor av gånger hemma i stan, och det har aldrig varit det minsta gulligt ...

Fjällvandring åt Helvete: en norrmans motvilliga försök att lära sig att älska naturen, Are Kalvö
Denna har jag inte läst men är lite nyfiken på. Det är något med min fördomar om norrmän som naturmänniskor, romatiserad nyfikenhet på deras natur och denna titel som gör att jag är intresserad. Hoppas få läst denna i år.

För några år sedan började Are Kalvø att förlora sina vänner till naturen. Goda vänner, som ständigt följt med till pub och krogar för att umgås och prata skit, började plötsligt gå på tur på fjället istället och på fullt allvar lägga ut bilder av skidspår. "Fjällvandring åt helvete" är en otroligt rolig och lite elak bok om norrmännens märkliga förhållande till naturen av en av Norges mest populära ståuppare.

18 kommentarer:

  1. Bokälskare har jag oläst i bokhyllan, tack för påminnelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en sån där lagom mysig läsning, så du har något att se fram emot.

      Radera
  2. Tystnaden av Dean Koontz var den första skräckromanen jag läste/ Maria Bokologen

    SvaraRadera
  3. De två översta finns i min bokhylla så någon gång ska de läsas.

    SvaraRadera
  4. har inte läst din trio. tror att jag läst något annat av Koontz men de andra två är okända

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du missat Bokälskare? Tycker jag ser Emily Henrys böcker överallt. :)

      Radera
  5. Din trio verkar innehålla flera olika slags kärlek och en titel som Bokälskare lockar ju.

    SvaraRadera
  6. Fröken Christina16 januari 2024 kl. 15:32

    Jag känner igen Bokälskare och jag har läst Dean Koontz för länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han verkar ha skrivit en del. Detta är den första boken jag läst av honom, det kan bli fler. :)

      Radera
  7. Har bara läst Bokälskare. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  8. Tystnaden har jag läst och gillat. De två andra är okända för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En till som missat Henrys böcker. :)

      Radera
  9. Bokälskare vill jag ju läsa! Det hade jag glömt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt snabb och lättläst.

      Radera