lördag 27 januari 2024

3 Bookish Things Tag

Hittade den här Tagen hos Zizziwithbooks, som för övrigt har väldigt många Tags att plocka av, och idag var jag sugen på att svara på lite bokfrågor.

3 Read once and loved Authors

Diana Gabaldon: En arbetskamrat läste Outlander och sa att jag var tvungen att läsa den. Från första kapitlet var jag fast och jag har läst alla böcker som kommit ut i serien tills dagens datum. Älskar hennes sätt att berätta och att man får lära känna karaktärerna väl samtidigt som man får en del historiska bitar på köpet. Dramatik, spänning och fantastiska karaktärer.

Mary E. Pearson: The Kiss of Deception tog mig med storm när det begav sig. Sedan dess håller jag utkik efter vad mer hon skrivit. Jag har försökt att beställa äldre böcker hon skrivit, men det har visat sig vara svårare än man kan tro.  


Ann Cleeves: Jag har läst igenom både första och andra Shetlanskvarteten och är nu inne på serien om Vera Stanhope. Jag gillar hur Cleeves skriver och berättar. Även om kanske ingen bok blivit en fullpottare vill jag ha mer och matar gärna hennes böcker.



3 Titles I've Watched but haven't read

Percy Jackson: Här fuskar jag lite. Jag har läst de två första böckerna i serien och gillade konceptet, men var kanske inte jätteförtjust i böckerna. Däremot ser jag mer än gärna de film och serieadaptionerna som kommer ut. Just nu är ju serien aktuell på Disney+ och därför har vi Disney just nu.

Ljuset vi inte ser: Jag har precis sett Netflixserien, men hade egentligen tänkt läsa boken först. Jag har den till och med i hyllan. Men nu blev det som det blev och jag är faktiskt mer peppad på boken nu, efter att ha sett serien. 

My life with the Walter Boys: Den här serien slökollade jag när jag var sjuk i Covid om jag inte minns fel. Kollade igenom alltihop på ett par dagar. Den baseras på en bok, som jag inte vet om jag kommer läsa.

3 Characters you love

Stevie Bell: i Truly Devious av Maureen Johnson är en karaktär jag gillar och jag kommer förmodligen följa den serien hela vägen till slut bara för att hon är en ganska vardaglig, men ändå speciell tjej som är kul att hänga med.

Lilla My: Hur kan man låta bli att älska Tove Janssons Lilla My. Kaxig, kavat och företagsam. 

Jane Hawk: En ny favorit är Jane Hawk i Dean Koontz serie. Hon har i stort sett förlorat allt men kämpar med näbbar och klor för det hon tycker är rätt.


3 Series Binged

The Cruel Prince, Holly Black: Är en ungdomtrilogi som utspelar sig i feernas värld. Holly Black skriver väldigt slukarvänligt och efter att ha köpt alla tre böcker billigt på bokrean, började jag läsa om kom knappt ut ur läsbublan förrän sista boken var utläst.

The Mirror Walker: I december 2023 började jag på A Winters promise av Christelle Dabos och matade alla fyra, ganska långa böckerna den serien. Tyvärr var sista boken inte så bra så det förstörde läsupplevelsen en del. 

Shetland Island, Ann Cleeves: Nu fuskar jag kanske lite igen för den här matade jag inte på utan andra böcker. Men under ca ett år läste jag igenom alla böcker om Jimmy Perez, polisen på Shetlandsöarna.


3 Unpopular Bookish Opinions

Inga sexscener: Nu vet jag att det finns fler än jag som har denna åsikt. Men jag kan förakta en bok som trycker in en massa sex bara för att. Ibland dras jag till amerikanska ungdomsböcker, just för att de ofta är ganska konservativa på det området. Nu finns det ju serier jag gillar ändå, Outlander är ett bra exempel på det. Men där hoppar jag gärna över de mer detaljerade framställningarna av intimitet. Jag vill inte ha med andras sexualitet att göra, så är det bara.

Gillar en bra kärlekstriangel: Men det betyder inte att jag inte gillar böcker om kärlek. Jag kan till och med gilla en kärlektsriangel om den är bra gjord, vilket kanske inte händer alltför ofta, men ändå.

Jag läser för att bli underhållen, inte för att komma igenom det som anses bra litteratur: Det kanske inte en helt ovanlig inställning, men många gånger när jag läser det som anses vara fin eller bättre litteratur, tycker jag inte om det och får ofta tvinga mig igenom det.


3 Current favorite book covers

Coyote, Ganrielle Filteau-Chiba
Otroligt vackert omslag tycker jag, den skull jag gärna haft hemma i hyllan och jag bara hade tyckt liiite mer om boken. Konceptet på boken med en kvinna som bodde ensam i skogen och var skogsvaktare/skötare lät som min grej. Utförandet motsvarade inte vad jag hade hoppats

The Inheritance games, Jennifer Lynn Barnes
Det här omslaget lockade mig att köpa och läsa den här serien. Så otroligt vackra och fantasieggande omslag. De har också ett annat omslag som verkar vanligare här i Sverige, men de är så fula och inte alls inbjudande.


Tordyveln Flyger i skymningen, Maria Gripe
Ett omslag som varit favorit här hemma sen jag köpte boken för många år sedan på en bokrea är denna utgåva är Tordyveln flyger i skymningen. Så vacker!


3 Bookish Goals för the year (2024)

Läsa 52 böcker är mitt Goodreadsmål som vanligt. Förra året var jag nära att inte klara det. Egentligen är väl antalet inte viktigt, utan det är resan genom böckerna.

Prova nya genres: utanför min komfortzon. Då är det t.ex. böcker inom skräck & biografier som jag kollar lite extra på. Men även tjocka böcker som jag drar mig för.

Hitta nya favoriter: Det här vill väl alla mer eller mindre. Men det senaste har jag haft svårt att hitta böcker som jag tycker är superbra och jag vill stanna i. De flesta böcker är "bara" helt okej eller bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar