måndag 8 januari 2024

Sämsta böckerna 2023

 Det här året har inte varit ett bra läsår över lag. Färre böcker än vanligt och inte många fullträffar alls. Jag trodde dock att det skulle vara fler böcker jag inte tyckte om, med det visade sig att de flesta bara var mediokra. Men här är sex böcker jag inte gillade, men ändå läste igenom.

The It Girl, Ruth Ware (Januari)
Första boken jag läste 2023 visade sig vara en av de böcker som jag tyckte minst om detta året. Jag hade bestämt mig för att läsa de "bästa" böckerna från Mystery/Thriller-kategorin från Goodreads Choice Award, iallafall de jag kunde få ta i. Det visade sig vara en dålig ide, då jag inte direkt gillade någon av dem och det satte på något sätt tonen för resten av läsåret. 
Denna boken kom på åttonde plats och den passade inte mig alls. Ärligt talat kommer jag inte ihåg så mycket av handlingen längre mer än att karaktärerna inte var några jag tyckte om.

April Clarke-Cliveden was the first person Hannah Jones met at Oxford.

Vivacious, bright, occasionally vicious, and the ultimate It girl, she quickly pulled Hannah into her dazzling orbit. Together, they developed a group of devoted and inseparable friends--Will, Hugh, Ryan, and Emily--during their first term. By the end of the year, April was dead.

Now, a decade later, Hannah and Will are expecting their first child, and the man convicted of killing April, former Oxford porter John Neville, has died in prison. Relieved to have finally put the past behind her, Hannah's world is rocked when a young journalist comes knocking and presents new evidence that Neville may have been innocent. As Hannah reconnects with old friends and delves deeper into the mystery of April's death, she realizes that the friends she thought she knew all have something to hide...including a murder.

For the Throne, Hannah Whitten (Mars)
For the Wolf var en riktigt spännande och bra Skönheten och odjuret-berättelse, så förväntningarna på bok två var extremt höga. Men de förväntningarna föll platt. Denna boken var inte alls som den första och jag var inte alls intresserad av systerns berättelse. Det var flummigt och ointressant.

THE FIRST DAUGHTER IS FOR THE THRONETHE SECOND DAUGHTER IS FOR THE WOLF

Red and the Wolf have finally contained the threat of the Five Kings, but at a steep cost. Red's beloved sister - Neve, the First Daughter - is lost in the Shadowlands. But Neve has an ally, even if it's one she'd rather never speak to again - the rogue king Solmir. Together they must journey across a dangerous landscape to find the mysterious Heart Tree - and finally claim the gods' dark, twisted powers for themselves.

Dit floden för dig, Shelley Read (Juli)
Denna bok sågs överallt under sommaren och jämfördes med Där kräftorna sjunger. Jag gick på hypen och läste boken. Jag tyckte inte alls den var som boken den jämfördes med. Över lag var den riktigt tråkig och huvudkaraktären var rätt gnällig, om än många gånger med rätta. Den här önskar jag att jag hade avslutat, istället för att tvingat mig igenom hela. Men väldigt snyggt omslag.

1940-tal, Colorado. Den tonåriga Victoria Nash lever och arbetar på en persikofarm som ensam kvinna i en familj fylld av destruktiva män. Av en slump möter hon främlingen Wilson Moon på gatan och de faller handlöst för varandra. Relationen är lika passionerad som förbjuden. När Victoria blir gravid tvingas hon fly upp i bergen och bosätta sig i ett litet skjul. Hon är förkrossad av sorg, men den starka samhörigheten med vildmarken ger henne kraft att försöka återta det hon förlorat. Samtidigt stiger floden i dalen och hotar att utplåna hennes hem och allt hon känner till.

The Great Pursuit, Wendy Higgins (September)
Här är en till fantasy där jag tyckte väldigt bra om bok ett för att sedan bli väldigt besviken på tvåan. Den tappade allt spännande och bra som fanns in etta och blev seg och tråkig enligt mig.

In The Great Pursuit, the dramatic sequel to the New York Times bestselling The Great Hunt, Wendy Higgins delivers another thrilling fantasy filled with dangerous enemies, political intrigue, searing romance, and a princess who is willing to do everything to protect her kingdom. 

One hunt has ended, but the pursuit for love and justice continues. The kingdom of Lochlanach has traded the great beast that once terrorized the realm of Eurona for something far more dangerous: the ire of powerful Lashed woman Rosaria Rocato. Rosaria demands that Eurona overturn the laws prohibiting magic, or an innocent will be killed each day. 

Despite the king's resistance, Princess Aerity believes they must make peace with the Lashed, and though she's accepted a betrothal to the man who took down the beast, she cannot help thinking about Paxton, the Lashed man who stole her heart and disappeared. 

Aerity soon discovers that Paxton has joined Rosaria's army in the war against her family. Though her feelings for him are still strong, her duty to her kingdom and her family is stronger-especially when her parents are kidnapped and she has to step up to the throne and once again put aside what's best for her in order to do what's best for her people. Paxton and Princess Aerity must fight to see what is more powerful: their love or the impending war between the magical Lashed and the non-magic humans.

Coyote, Gabrielle Filteau-Chiba (November)
Det vackra omslaget lockade mig och när man läser synopsen är detta en bok som skulle kunna bli en favorit. Men boken är skriven med en attityd och känsla som jag inte alls gillade. Konspirationsteorier och gräsrökande ihop med en karaktär som var svår att tycka om, gjorde också att det här var en bok jag verkligen inte gillade.

Poetisk spänningsroman i vildmarksmiljö

Jag blundar och tar ett djupt andetag. Återkallar bilden av mitt lilla bo som jag tvingades fly ifrån, husvagnen där jag hade det så bra, tvättlinan som svajar i vinden, lönnlövens doft av rost, mitt eget förlorade paradis. Sen minns jag också stövelspåren och leran på min dörrmatta. Och coyotefällen som jag kanske inte borde ha behållit.  

Raphaëlle är viltvårdare. Hon lever ensam med sin hund i en husvagn i hjärtat av Québecs djupaste skogar. Hennes närmaste grannar är vilda djur, björnar, lodjur och coyotes. Hon är precis där hon vill vara, men uppdraget att skydda de hotade djuren börjar kännas omöjligt. Tjuvjägarna är många, deras metoder grymma. 

En morgon upptäcker Raphaëlle färska spår efter en björnhona utanför husvagnen. Några dagar senare försvinner hennes hund. Hon hittar tiken svårt skadad, fångad i en tjuvjägares snara. Utom sig av raseri lämnar hon ett varnande meddelande till tjuvjägaren. När hon hittar fotspår framför sin dörr och skinnet från en nyss flådd coyote på sin säng, förstår hon budskapet: nu är det hon som är tjuvjägarens byte. Men Raphaëlle är inte lättskrämd. Med hjälp av sin gamle vän Lionel och den egensinniga Anouk planerar hon en hänsynslös hämnd. 

Och i skuggan av våldet spirar en oväntad, sensuell kärlekshistoria.

A Study in Drowning, Ava Read (December)
Den här boken var alltför ytlig och substanslös enligt mitt tycke. Jag hoppades in i det längsta och läste ut boken bara för att ångra att jag slösat tid på den.

If the monsters are real, so are the women who defeat them.

Effy has always believed in fairy tales. She's had no choice. Since childhood, she's been haunted by visions of the Fairy King. She's found solace only in the pages of Angharad - a beloved epic about a mortal girl who falls in love with the Fairy King, and then destroys him.

Effy's tattered copy is all that's keeping her afloat through her stifling first term her prestigious architecture college. So when the late author's family announces a contest to design his house, Effy fells certain this is her destiny.

But Hiraeth Manor is an impossible task: a musty, decrepit estate on the brink of crumbling into a hungry sea. And when Effy arrives, she finds she isn't the only one who's made a temporary home there. Preston Heloury, a stodgy young literature scholar, is studying Myrddin's papers and is determined to prove her favourite author is a fraud.

As the two rival students investigate the reclusive author's legacy, piecing together clues through his letters, books, and diaries, they discover that the house's foundation isn't the only thing that can't be trusted. There are dark forces, both mortal and magical, conspiring against them - and the truth may bring them both to ruin.

4 kommentarer:

  1. Jag har inte läst dina sämsta böcker tur det kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker ju inte att du har missat någonting. :)

      Radera
  2. Jag blev också väldigt besviken på Dit floden för dig. Förstår inte alls hypen på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som den syntes överallt ett tag, men nu ser jag den inte någonstans längre så det kanske är fler som blev lite besvikna på den.

      Radera