lördag 20 januari 2024

The Memory of Babel, Christelle Dabos

Titel
: The Memory of Babel
Serie: The Mirror Visitor #3
Författare: Christelle Dabos
Utgivningsår: 2017
Förlag: Dreamscape Media
Sidor/tid: 14 timmar 37 minuter
Genre: Fantasy, Ya
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Emma Fenney

Handling:
After two years and seven months biding her time on Anima, her home ark, it is finally time to act, to put what she has discovered in the Book of Faruk to good use. Under an assumed identity she travels to Babel, a cosmopolitan and thoroughly modern ark that is the jewel of the universe, and where automata have taken over the most humble jobs from humans. But under the surface of this pacific and orderly ark social unrest stirs, fed by the memories of a fateful purge long ago, and the inhabitants’ growing fear of being replaced altogether. Will Ophelia’s talent as a reader suffice to avoid her being lured into a deadly trap by her ever more fearful adversaries? Will she ever see Thorn, her betrothed, again?

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här serien är fortfarande efter tredje boken lite smått förvirrande, men uppenbarligen har den något som fångar mig då jag slukar bok efter bok. Jag gillar att följa Ophelia på hennes äventyr trots att jag inte alltid förstår hennes val och trots att hon konstant åker på stryk och möter elaka personer. Jag förstår inte hennes känslor gentemot sin påtvingade make, men kanske att det skall vara lite i stil med Jane Austens Stolthet och fördom där butterhet och attityd gömmer något mer.

Världen har utvecklats lite i och med att vi hamnar i Babel. Det visar sig bli lite internatskola och studier där som man får vara med om. Dessutom får vi också se ur perspektivet från det barn som föddes i andra boken. Dessa ögonblick är riktigt spännande och intressanta och jag är nyfiken på vad det kommer leda fram till.

Kort sagt är det något som håller ett stadigt grepp om min uppmärksamhet i denna serien. Ibland är det förvirrande och tempot är ganska långsamt, men uppenbarligen älskar jag det för jag kan inte snabbt nog skriva klart detta så jag kan börja på fjärde och sista boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar