torsdag 4 januari 2024

Kaosutmaningen och andra Utmaningar 2024

I år är det (Ja vem är det som har gjort denna i år? Någon som vet?)som knåpat ihop kaosutmaningen och den kommer jag hänga på i år. Var med du också!

Kaosutmaning 2024

Kaosutmaningen går ut på att man mellan 1 januari och 31 december 2024 prickar av minst 20 av de 40 punkterna. Varje bok får endast förekomma en gång på listan. 

1. Läs en bok av en kvinnlig nobelpristagare i litteratur

2. Läs en roman vars författares för – eller efternamn börjar på K The Forbidden door, Dean Koontz

3. Läs en roman som gått som radioföljetong

4. Läs en bok med grönt omslag Never a Hero, Vanessa Len

5. Läs en roman som på något sätt anknyter till musik

6. Läs en roman av en författare som debuterade 2023

7. Läs en roman från 1800 – talet Mansfield Park, Jane Austen

8. Läs en lyriksamling

9. Läs en feministisk roman The Women, Kristin Hannah

10. Läs en roman som kommit ut under 2024 Fourth Wing, Rebecca Yarros

11. Läs en roman på annat språk än svenska eller engelska

12. Läs en roman vars titel är ett egennamn; för – eller efternamn Eve, Anna Carey

13. Läs en roman vars omslag du tycker är riktigt vackert

14. Läs en roman som kommer från ett tyskspråkigt land

15. Läs en deckarförfattare som du tycker är förbisedd

16. Läs en japansk författare du inte läst tidigare

17. Läs en afrikansk författare du inte läst tidigare

18. Läs en sydamerikansk författare

19. Läs en bra roman med ett fult och/eller missvisande omslag 

20. Läs en roman skriven av en man som handlar om en kvinna Legends & Lattes, Travis Baldree

21. Läs en roman som är första delen i en serie Burn for me, Ilona Andrews

22. Läs en bok som har träd på omslaget Årstider, Stephen King

23. Läs en roman som just filmats (2023) eller som kommer att filmas

24. Läs en bok vars titel har fem ord Emily Wildes Encyclopaedia of Faeries, Heather Fawcett

25. Läs en roman från 2017

25. Läs en roman du egentligen inte tänkt läsa Mitt namn är Firekeeper, Angeline Boulley

26. Läs en roman som tilldrar sig på vintern Dead of Winter, Darcy Coates

27. Läs en bok som på något sätt handlar om havet

28. Läs en bok som du fått tips om på en bokblogg The Seven Year Slip, Ashley Poston

29. Läs ett seriealbum

30. Läs en roman som tilldrar sig på landsbygden I lögnernas spår, Ann Cleeves

31. Läs en roman du lånat

32. Läs en roman du fått

33. Läs en bok som varit nominerad till Nordiska rådets litteraturpris

34. Läs en bok som fått Augustpriset Expeditionen - min kärlekshistoria, Bea Uusma

35. Läs en bok som handlar om en resa Andnöd, Amy McCulloch

36. Läs en roman du tycker borde användas i undervisning

37. Läs en roman som tilldrar sig i arbetslivet Fem år senare, Rebecca Serle

38. Läs en tegelsten. Minst 500 sidor Iron Flame, Rebecca Yarros

39. Läs en dystopi. Eve Anna Carey

40. Läs en SF- roman

Andra småutmaningar:

För att bredda min läsning en liten aning, helst utan att ta död på läsglädjen kommer jag varje månad försöka välja böcker utifrån vissa kriterier. Jag behöver inte välja en bok under .

😨 Utmana mig själv: Varje månad skall jag välja en bok som är lite utanför min comfortzone. Som biografi, skräck, klassiker och liknande. Just för att bredda mitt läsande och kanske upptäcka nya favoriter.

 📖 Från bokhyllan: 2023 läste jag katastrofalt få böcker, de flesta var ljudböcker. Nu vill jag ha ändring på det så att den fysiska Tbr-hyllan inte bara växer utan att det faktiskt försvinner böcker därifrån också.

🎧 Länge i Ljudbokshyllan: I ljudbokshyllan finns väldigt många böcker som funnits där länge, det är dags att ta tag i dem då de lätt glöms bort.

🆕 Relativt ny bok: För att inte bara läsa gamla böcker måste jag försöka ha koll på vad som kommer ut och vad som kan locka mig där.

📚 Serie jag följer: Jag vill också slutföra eller iallafall följa upp serier jag börjat på, det kommer jag ha koll på under denna rubrik.

🔖 Bokreabok: Jag tenderar att köpa en del böcker under bokrean. De böckerna är bra om man läser också, så man inte bara hamstrar böcker för att de är "billigare".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar