tisdag 22 mars 2022

Tisdagstrion - Den förra, nu och nästa

Det är vecka 12 och dags för en ny tisdagstrio från Ugglan och Boken där temat denna vecka är :

Den förra, nu och nästa (den bok jag precis läst/läser/ska läsa)

Enklare och tydligare tema än så kan det nog inte bli. Eftersom jag denna månaden gör lite omläsningar, dels för att det är kul att återse favoritvärldar och karaktärer och dels för att jag jag vill uppdatera mig innan jag läser klart de sista böckerna i serier jag aldrig blev klar med.

Den förra: Cinder, Marissa Meyer
Jag kom ihåg när jag skrollade på en internetbokhandel för att hitta nya spännande böcker att läsa och jag såg denna framsidan. Jag visste med en gång att det var en bok för mig. Nu har inte serien samma bild på framsidan och är utgiven av ett annat förslag. Tyvärr har inget av förlagen givit ut hela serien på svenska, så nu håller jag på att läsa om dem för att kunna avsluta serien på engelska. Just denna boken är en askungehistoria i science fiction dystopisk stil.

Människor och androider trängs på de stökiga gatorna i Nya Beijing. En dödlig pest plågar befolkningen. Från rymden övervakas de av ett hänsynslöst månfolk, som väntar på att sätta sina planer i verket. Ingen vet att Jordens öde hänger på en enda flicka...
Cinder, begåvad mekaniker till yrket, är en cyborg. Hon är en andra klassens medborgare med ett mystiskt förflutet, vars styvmamma klandrar henne för hennes styvsysters sjukdom.
Men när den snygge prins Kai kommer in i hennes liv upptäcker hon plötsligt att hon hamnat mitt i en intergalaktisk kamp och dragits in i en förbjuden attraktion.
Cinder slits mellan plikt och frihet, lojalitet och förräderi, och tvingas nu att gräva fram hemligheter om sitt förflutna om hennes värld ska ha någon framtid.


Den jag läser nu: Divergent, Veronica Roth
Det här en bok jag återkommer till emellanåt. Jag har säkert läst om den mer än tio gånger. Behöver jag förklara att jag älskar den. 
Jag tycker iden är lika genialisk som Hungerspelsböckerna. Tyvärr tycker jag dock att avslutningen på denna trilogin är katastrofal och förstör lite av nöjet.

I Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är.
Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.
Tris bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först


Nästa bok jag tänker läsa: Uppstigningens Brunn del 1, Brandon Sanderson
Denna boken är också en del i att läsa om för att komma ikapp i serien så att jag kan läsa klart den på engelska då förlaget vägrar avsluta trilogin på svenska. 

Ondskan är besegrad. Men kriget har bara börjat... De gjorde det omöjliga: de lyckades övervinna den gudalika varelse vars brutala regim hade pågått i tusen år. Nu måste Vin - tjejen från gatugänget som blivit landets mäktigaste dimfödde - och Elend Venture, den idealistiske unge adelsmannen som är förälskad i henne, bygga upp ett nytt fungerande samhälle i askan efter imperiet. De har knappt hunnit börja då tre separata arméer går till anfall. När belägringen intensifieras tycks en uråldrig legend erbjuda en glimt av hopp. Men även om den existerar, så är det ingen som vet hur man hittar Uppstigningens brunn, eller vilken sorts kraft den består en med. Dödandet av Överstehärskaren visar sig ha varit den lättare delen. Att överleva i svallvågorna efter hans fall kommer att bli den verkliga utmaningen... Mistborn bok II: Uppstigningens brunn är uppdelad i två volymer, varav detta är del ett.

16 kommentarer:

  1. Har läst och gillat både Cinder och Divergent. Vill läsa något av Sanderson men har inte kommit till skott än.

    SvaraRadera
  2. Divergent känner jag ju till, men har aldrig läst. Kul att du läser om! Någon enstaka gång gör jag också det, men det blir oftast bara nytt.

    SvaraRadera
  3. Det verkar vara lite slumpmässigt vilka böcker som översätts till svenska och vilka som inte blir översatta.

    SvaraRadera
  4. Oj, jag har läst alla tre 🙂 Cinder och Divergent tyckte jag väldigt mycket om. Uppstigningens brunn gillade jag inte riktigt lika mycket, men den är bra ändå.

    SvaraRadera
  5. Nu blir jag nyfiken på Divergent. Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. känner igen den där röda skon och även de båda andra. har både läst och sett Divergent (för att stiga ur min comfortzon)

    SvaraRadera
  7. Så irriterande när de inte översätter färdigt serier!

    SvaraRadera
  8. Både Cinder och Divergent läste jag 2015 om jag minns rätt, full pott fick de då. :)

    SvaraRadera
  9. Cinder känner jag i alla fall igen. De andra två är nya för mig.

    SvaraRadera
  10. Dina böcker verkar bra. Skulle gärna läsa dem. Tack för tips!

    SvaraRadera
  11. De två första har jag läst och gillade riktigt mycket, Sandersons böcker är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  12. Har enbart läst Cinder. Vill dock läsa de två andra också :)

    SvaraRadera
  13. Jag vill läsa dina böcker har Cinder på svenska.

    SvaraRadera
  14. Så surt när förlagen slutar översätta mitt i en serie! Cinder ser ju jätterolig ut :)

    SvaraRadera
  15. Divergent har jag enbart sett som film - vill läsa den

    SvaraRadera
  16. Cinder och Divergent har jag läst. Gillade Cinder mycket! Den tredje har jag inte läst, men väl andra böcker av honom.

    SvaraRadera