tisdag 15 mars 2022

Tidagstrion - De längsta böckerna jag läst


 Ny vecka och nytt tema på Tisdagstrion hos Ugglan & Boken. Den här veckan handlar det om: De längsta böckerna jag läst.

Det är ju inte så svårt. Har ni sett böckerna i Outlanderserien av Diana Gabaldon? De är rejäla tegelstenar. Bara första boken som är en av de tunnare i den serien är på 735 sidor. Så listan skulle lätt kunna bestå av böcker enbart från den serien, men det hade känns lite enformigt. 

Snö och aska, Diana Gabaldon är på 1279 sidor
Detta är den 6:e boken om Jamie och Claire i Gabaldons Outlanderserie och om jag inte har helt fel är det också denna bokens historia som just nu sänds på Viaplay. 

Året är 1772 och det nordamerikanska frihetskriget närmar sig. Upprorets eld pyr redan, och guvernören behöver någon som kan fungera som en enande kraft; någon som kan dämpa det sjudande missnöjet bland nybyggare och indianer och upprätthålla säkerheten för kungen och fosterlandet.

Alla är överens om att Jamie Fraser är rätt man för uppgiften. Men det finns ett problem. Eftersom Jamies hustru Claire är tidsresenär vet Jamie att om tre år är kolonierna självständiga och de kungatrogna antingen döda eller drivna i landsflykt. Och över alltsammans svävar ytterligare ett hot i form av en notis klippt ur ett nummer av Wilmington Gazette från 1776. Enligt denna har byggnaderna på Fraser s Ridge förstörts vid en eldsvåda och de boende omkommit i lågorna.

För en gångs skull hoppas Jamie att tidsresenärerna i hans familj ska ha fel, något som bara framtiden kan utvisa ...

Sista riket, Brandon Sanderson är på 752 sidor
Brandon Sanderson är väl känd för att kunna skriva enorma böcker och även om denna boken inte är en av hans största är den ändå ganska tjock. Detta är första boken i Mistborn-serien, där bara bok ett och två är översatta till svenska.

I tusen år har aska fallit från himlen, inga blommor har blommat och täta dimmor har gjort nattens mörker fruktat. Det är en värld av lidande där den evige och odödlige Överstehärskaren styr genom ett antal aristokratiska familjer. Vanligt folk är dömda att leva i underkastelse och arbeta som slavar.
Men mitt i all hopplöshet dyker Kelsier upp, en överlevare från de hålor dit Överstehärskaren skickar dem som han dömt till döden. Kelsier har allomantiska förmågor - en rad magiska styrkor som nästan bara aristokratin besitter - och en plan om hämnd och frigörelse.
Samtidigt stryker Vin, en ung tjej som är medlem i ett tjuvgäng, runt på gatorna i huvudstaden. Även hon är allomantiker - men vet inte själv om det förrän Kelsier drar in henne i sina planer.
För att Kelsier och Vin ska lyckas störta Sista riket är det mycket som måste gå i lås. Inte minst måste Vin lära sig att bemästra sina allomantiska krafter...

Kingdom of ash, Sarah J. Maas är på 992 sidor
Det här är sista boken i en serie om Aelin. Det är en rejäl tegelsten som avslutar en serie med ganska ordentligt tilltagna böcker hela vägen. 

Aelin Galathynius's journey from slave to assassin to queen reaches its heart-rending finale as war erupts across her world

30 kommentarer:

  1. Sista riket är den enda jag har läst i din trio. Det är trist när de slutar översätta mitt i en serie för nu kommer jag inte längre än andra delen. Så bra var den inte att jag fortsätter på engelska...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör en omläsning på de första böckerna så att jag kan fortsätta på den engelska.

      Radera
  2. Jag har några av Outlander serien, men har inte läst dem ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är värda att läsa men de tar sin lilla tid. :)

      Radera
  3. Oj, böckerna i serien om Aelin blir tjockare vartefter så tydligen! Jag har läst någon bok i början på serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de blir tjockare, dessutom tyckte jag de blev sämre i slutet så jag vet inte om jag tycker de är värda all tid.

      Radera
  4. De böckerna kände jag inte ens till. Diana Gabaldons böcker låter som att de är på tok för långa för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är långa och ibland alltför detaljerade, men ändå intressanta och spännande. Vill man fuska lite kan man ju alltid kolla igenom tv-serien på Viaplay. En säsong för varje bok.

      Radera
  5. Tre böcker som jag inte känner till. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  6. De två första är jag sugen på att läsa. I Sara J Maas serie har jag de två sista kvar.

    SvaraRadera
  7. Sista riket har jag läst och gillat :)

    SvaraRadera
  8. Många fantasy på din lista :) Jag läste Glastronen av Maas men det föll mig inte smaken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som det är fantasy som ofta kommer upp i höga sidtal, iallafall i min hylla.

      Radera
  9. har inte läst någon i din trio. men jag känner väl till författarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att missa dessa författare, de syns lite överallt.

      Radera
  10. Jag har inte läst dina än men har en av dem.

    SvaraRadera
  11. Nya titlar som verkar jättespännande!

    SvaraRadera
  12. Jag har läst de första två delarna i serien om Aelin, men fastnade tyvärr inte.
    Mistbornböckerna är jag väldigt nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fastnade rätt ordentligt i Aelinserien, men skulle inte ha läst dem idag. :)

      Radera
  13. Snö och aska är med i min trio också! Kingdom of Ash har jag oläst i hyllan men i år ska den bli läst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en riktig klump den boken av Gabaldon. Kanske inte så konstigt att de senaste böckerna är uppdelade i två delar.

      Radera
  14. Jag läste en bok av Gabaldon men är alltid lite rädd att fastna i långa bokserier, det är så sällan de håller hela vägen igenom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gabaldons serie är ganska solid ändå tycker jag om man gillar hennes skrivsätt.

      Radera
  15. Undrar hur många sidor det är i hela Gabaldons serie? Verkligen långa böcker!

    SvaraRadera