söndag 15 augusti 2021

Vår bästa tid, Kiley Reid

Titel
: Vår bästa tid 
Serie: -
Författare: Kiley Reid 
Utgivningsår: 2019
Förlag: Albert Bonniers förlag
Sidor/tid: 9 timmar 52 minuter
Genre: Roman, Samtida
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Siham Shurafa

Handling:
Emira ställer upp för familjen där hon brukar sitta barnvakt en sen kväll. Men i mataffären konfronteras hon av en säkerhetsvakt som anklagar henne för kidnappning. Händelsen, där en ung svart kvinna med ett blont barn omringas, fastnar på film. Incidenten blir startskottet för en kedja av händelser som vänder upp och ner på allt Emira och människorna i hennes närhet tror att de vet om sig själva - och varandra. En samtidssatir om klass, rasism och privilegier.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Efter att ha läst beskrivningen av den här boken fick jag en lite felaktig bild av vad den handlade om. Visst är situationen som beskrivs ovan en stor del av boken men inte på det sätt jag förväntat. Det är istället olika typer av scenarion som jag oftast inte riktigt fastnar för. Unga festande tjejer, rika familjer där karriären kommer på första plats och kommunikation som inte fungerar. 

Att boken visar på ett lite satiriskt sätt på en förvirring kring att handla "rätt" i behandlingen av människor, när det finns en lång och mörk historia med förtryck, känns lite tänkvärt men också lite förvirrande att hänga med i. Jag hade gärna sett mer djup i diskussionen kring hur vi ser på varandra.  

Det jag fastnade mest för i denna boken är Emiras relation med barnet hon arbetar som barnvakt för. Den var varm och kärleksfull och det som gjorde att jag tyckte boken funkade för mig. Allt som allt var det en lättlyssnad bok som var bra skriven och intressant, men med vissa delar som inte riktigt är min kopp av te. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar