tisdag 17 augusti 2021

Tisdagstrion v 33 - En bok i varje färg


Tisdagstrion från Ugglan och Boken drar igång igen efter sommaruppehållet och denna veckans tema är: En bok i varje färg

Det temat är ju rätt öppet så jag kör på böcker i tre olika färger, som jag beställt och vill läsa. Bokus hade pocketrea samtidigt som jag ändå skulle ha en bok, så, ja ni vet hur det blir. Jag klickade glatt med mer böcker än vad jag tänkt.

En av böckerna jag väntar på är Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr. Vi kan väl kalla den smutsbrun. jag har sett den lite överallt så det är en pocket som åkte med av bara farten. Har du läst den? Är den bra?

Den franska flickan Marie-Laure har nyligen blivit blind och kan bara tolka krigets fasor genom ljud, dofter och beröring.

I Tyskland drömmer barnhemspojken Werner om att bli radiotekniker, men kan bara undslippa ett hårt liv i kolgruvan genom Hitlerjugend.

När Marie-Laure flyr det ockuperade Paris och Werner skickas på ett hemligt uppdrag förenas deras öden i Saint-Malo en stad som kommer att totalförstöras av kriget.

Ljuset vi inte ser är en gripande historia om människor som, mot alla odds, kämpar för att överleva. En fängslande berättelse om den grymhet som en gång slog klorna i Europa och om den godhet som göms i djupet av våra hjärtan.

En annan pocket blev Kär i karriären av Christina Lauren. En väldigt rosa bok. Egentligen vet jag inte riktigt varför jag beställde denna. Jag tänkte nog att det kunde vara en trevlig bok man kan läsa när man är ledig och vill ha något fluffigt att läsa. Men grejen är att jag minst läst två böcker av författarduon och inte varit särskilt imponerad. Vi kan ju hoppas att detta blir tredje gången gillt.

Modern och rolig kärlekshistoria i Hollywood.

Evie är 33 år och filmagent. Vid drinkbordet på en Halloweenfest hos gemensamma kompisar möter hon Carter. De är festens enda singlar. Evie är utklädd till Hermione. Carter är utklädd till Harry Potter.

Carter arbetar även han som agent. De klickar direkt. Men alla vet att det dummaste man kan göra i änglarnas stad är att dejta en annan agent. Eller? För Evie och Carter är attraktionen helt enkelt starkare än förnuftet.

Dagen efter deras första dejt får de reda på att deras firmor slagits samman och att det bara finns plats för en av dem. Istället för en rosaskimrande romans mellan Evie och Carter, bryter ett regelrätt krig ut.

Det var The Box in the Woods av Maureen Johnson jag planerade beställa. Den här boken känns lite lila tycker jag. Är man en flitig läsare av min blogg har man inte kunnat undgå att jag tycker väldigt bra om Maureen Johnsons Truly Devious-triologi. Så när hon kommer ut med en fjärde fristående bok om Stevie Bell, då är det klart att jag måste ha den och läsa den.

After solving the case of Truly Devious, Stevie Bell investigates her first mystery outside of Ellingham Academy in this spine-chilling and hilarious stand-alone mystery from New York Times bestselling author Maureen Johnson.

Amateur sleuth Stevie Bell needs a good murder. After catching a killer at her high school, she’s back at home for a normal (that means boring) summer.

But then she gets a message from the owner of Sunny Pines, formerly known as Camp Wonder Falls—the site of the notorious unsolved case, the Box in the Woods Murders. Back in 1978, four camp counselors were killed in the woods outside of the town of Barlow Corners, their bodies left in a gruesome display. The new owner offers Stevie an invitation: Come to the camp and help him work on a true crime podcast about the case.

Stevie agrees, as long as she can bring along her friends from Ellingham Academy. Nothing sounds better than a summer spent together, investigating old murders.

But something evil still lurks in Barlow Corners. When Stevie opens the lid on this long-dormant case, she gets much more than she bargained for. The Box in the Woods will make room for more victims. This time, Stevie may not make it out alive.

26 kommentarer:

  1. Ljuset vi inte ser har jag läst. Jag tyckte väldigt mycket om början och slutet, mitten upplevde jag som seg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att det inte var mycket av mitten, då den innehåller väldigt mycket mitt. :)

      Radera
  2. Vackra färgglada omslag, inte läst dessa.

    SvaraRadera
  3. Fin trio! Jag gillade också Ljuset vi inte ser och har funderat på att läsa mer av författaren (fast det har inte blivit av ännu).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, hur skall man hinna med alla böcker man vill läsa.

      Radera
  4. Ljuset vi inte ser var riktigt bra, tycker jag. Spännande, lite poetisk och lättläst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skall bli spännande att ta sig an den.

      Radera
  5. The box in the Woods vill jag läsa!

    SvaraRadera
  6. Härliga färger. Har läst den första som jag tyckte jättemycket om. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  7. har inte läst någon i din trio, men den första har det ju skrivits väldigt mycket om så den känner jag i alla fall till. de övriga två är helt nya för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den första har varit svår att missa.

      Radera
  8. Doerrs bok har stått jättelänge i min hylla. Måste ta tag i den. Men när?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det där med alla böcker som man vill läsa.

      Radera
  9. Jag tyckte om Ljuset vi inte ser, men jag tyckte att den var för lång. Den hade vunnit på om författaren hade strukit ett par hundra sidor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ser lite skräckinjagande ut, det måste jag säga.

      Radera
  10. Vilka bra och intressanta boktips, jag har inte läst någon av dom

    SvaraRadera
  11. Ha ha, smutsbrun! Underbart färgval :) Den enda av de tre som jag har läst. Rätt bra.

    SvaraRadera
  12. Den första finns oläst i bokhyllan.

    SvaraRadera
  13. Jag var inte jätteförtjust i Doerr - den är inte alls dålig, men inte heller en sån där som sög tag i mig. Kanske en 3.5 av 5, ungefär. Jag tror smutsbrun är en bra beskrivning!

    SvaraRadera
  14. Fina färger! Har bara läst <Ljuset vi inte ser. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  15. Inte läst någon av dina, tack för tipsen!

    SvaraRadera