tisdag 24 augusti 2021

Tisdagstrion v 34 Känslor i Boktiteln


Tisdag igen och dags för Ugglan och Bokens Tisdagstrio. Denna vecka är temat: Känslor i Boktiteln

Folk med Ångest, Fredrik Backman
Ångest är ju ingen trevlig känsla, men en känsla är det. Fredrik Backman har skrivit boken och precis som de andra Backmanböcker jag läst är denna bra. Djup och humoristiskt på samma gång.

"Folk med ångest" är en orimligt stökig komedi om ett gisslandrama på en lägenhetsvisning, där en misslyckad bankrånare låser in sig med en överentusiastisk fastighetsmäklare, två bittra Ikea-missbrukare, en elak mångmiljonär, en sorgsen tant, en höggravid kvinna, en jobbig jävel och ett kaninhuvud. Till slut ger rånaren upp och släpper alla i gisslan, men när polisen stormar lägenheten är den...tom. I en serie dysfunktionella vittnesförhör efteråt får vi höra allas version av vad som egentligen hände, varpå ett klassiskt pusselmysterium utvecklar sig kring frågorna: Hur lyckades rånaren fly? Varför är alla så arga? Och vad är det egentligen för FEL på folk nuförtiden?

Hjärnstark junior: Smartare, Gladare, Starkare, Mats Wänblad &Anders Hansen
Orkar du inte läsa hela den "vuxna" versionen av hjärnstark? Läs denna lite förenklade version då. Mycket bra tips (rörelse) för att bli tex. Gladare

Vill du bli lite bättre på det mesta? Ja, vem vill inte det? I Hjärnstark junior finns viktiga fakta ur Anders Hansens succé Hjärnstark från 2016, där han berättar hur fysisk aktivitet påverkar hjärnan när det gäller koncentration, mående, sömn och mycket mer. I junior-versionen är allt omstöpt för att passa en yngre målgrupp. Genom spännande, lättillgängliga avsnitt om hur hjärnan fungerar och inspirerande tips för mer rörelse är förhoppningen att läsaren ska bli gladare och starkare – ja, till och med smartare. Rörelsen omvandlas nämligen till en "uppgradering" av hjärnan, så att man både tänker snabbare och kan lägga i en extra ”mental" växel när det är stökigt runtomkring. På köpet blir man bättre på att spela datorspel. Tacka nej till det, den som kan!

The Hate U give, Angie Thomas 
Hat är ju inte heller någon positiv känsla. Men den här boken är spännande och intressant. Den vidgar perspektivet för mig som lever relativt skyddat. 

Sextonåriga Starr Carter lever i två världar: den fattiga förorten där hon bor och den fina privatskolan inne i stan. Hennes tillvaro krossas när hon blir ensamt vittne till hur polisen skjuter ihjäl hennes barndomsvän Khalil. Trycket på Starr är hårt, både från polisen och från orten som kräver rättvisa och upprättelse för Khalil. Men även från de som inte vill att Starr ska vittna och de är tydliga med vad hennes vittnesmål skulle innebära. Vad Starr än väljer kommer det att få enorma konsekvenser för såväl hennes eget liv som människorna hon vuxit upp med.

23 kommentarer:

  1. Jag har bara läst The hate U give ur din trio, men den gillade jag verkligen!

    SvaraRadera
  2. The Hate U Give har jag tänkt läsa och kom också att tänka på den till trion (men ville inte ha med den eftersom jag inte läst). Den där hjärnboken verkar ju intressant och lite "lagom" :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är inte lika tung och faktaspäckad som dess "vuxenversion" :)

      Radera
  3. Jag har inte läst någon av dem, men Backmans står i hyllan och The hate u give har jag sett som film.

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Ja, den var med lite överallt idag :)

      Radera
  5. Folk med ångest borde jag nog läsa. Humor är precis vad man behöver ibland.

    SvaraRadera
  6. Jag har också med Backmans bok. Jag har den i bokhyllan, men har inte läst den än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att plocka upp då ju ;)

      Radera
  7. Åh att jag inte tänkte på Backmans bok!

    SvaraRadera
  8. Vi är nog många som tar med Backmans ångest i dag! Jag är förvisso en!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, idag fick den en hel del reklam :)

      Radera
  9. en trio jag inte läst men i alla fall känner till.

    SvaraRadera
  10. Angie Thomas låter jättejätteintressant! Tack för tips!

    SvaraRadera
  11. Folk med ångest har jag läst och den sistnämnda vill jag läsa.

    SvaraRadera
  12. Folk med ångest och The Hate U Give har jag läst.

    SvaraRadera
  13. Tack för tipsen! Inte läst någon av dina. Backmans bok verkar populär.

    SvaraRadera