tisdag 31 augusti 2021

Tisdagstrion v 35 - Fyrfota djur


Idag är det Tisdag och dags för Tisdagstrion från Ugglan och Boken. Denna vecka är temat: Fyrfota djur

Inte ett helt lätt tema tycker jag, för handlar inte boken specifikt om just djur, kommer jag inte komma ihåg om det fanns något speciellt djur eller husdjur i boken. Men jag kunde ändå hitta böcker på temat som också råkade vara klassiker alla tre.

Fem små grisar, Agatha Christie
Här har vi då lite grisar, fem stycken för att vara exakt. Inte en av Chrities bästa enligt mig, men bra ändå. Det jag hade svårt för var att alla hade så bra minne av vad som hänt under en dag för 16 år sedan.
Sexton år efter att Caroline Crale dömts för mordet på sin make, uppsöker deras dotter Carla Lemarchant detektiven Hercule Poirot för att rentvå moderns namn. Hans misstankar faller snart på fem personer och bit för bit rekonstruerar han morddagen utifrån deras vittnesmål. Samtidigt som mörka familjehemligheter kommer upp i dagen, blir kopplingarna till en gammal barnramsa allt tydligare.

Skriet från vildmarken, Jack London
I denna boken får man följa handlingen genom en hunds ögon. Jag trodde att jag skulle ha svårt för det, men jag levde mig in rätt bra i berättelsen ändå. Bra och spännande bok.
Det råder guldfeber i Klondike. Allt fler äventyrslystna män öns - kar pröva sin lycka i Alaskas vildmarker, men utan ett dragvilligt hundspann kommer man inte särskilt långt. Blandrashunden Buck lever ett bekymmerslöst liv på en gård i Kalifornien när han kidnappas och säljs som draghund. Livet i hundspannet är hårt och Buck kämpar för att anpassa sig. Han möter människor som behandlar honom grymt, hundar som vill se honom död och en natur som inte visar någon nåd. Allteftersom tiden går anpassar sig Buck. Han möter guldgrävaren John Thornton och med denne bildar visserligen Buck ett starkt vänskapsband, men han känner samtidigt hur alla prövningar väckt någonting uråldrigt och ursprungligt i honom. Buck uppfylls av en allt starkare längtan efter att bege sig ännu längre ut i den otämjda naturen. Det finns något i vildmarken som lockar, något i den kallar på honom.

Djurens gård, George Orwell
Här har vi grisar igen och en massa andra djur på en bondgård. Ett genialisk bok som genom djurens beteende får fram sin poäng väldigt kraftfullt.
Djuren på Herrgården har fått nog av människornas övergrepp. De gör uppror och grundar en ny filosofi som de kallar animalismen. De sjunger sin egen kampsång, O, Englands djur, och arbetar och trivs med sin nya tillvaro. Men smygande, nästan omärkligt, förändras deras förhållanden. En av de ledande grisarna, Napoleon, utbildar alltmer en sann diktators egenskaper.

20 kommentarer:

  1. Jamen just det, Orwells bok har jag läst. Den hade jag kunnat ha med idag!

    SvaraRadera
  2. Djurens gård passar ju perfekt! Just den där Christie har jag inte läst, så tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt läst alla tre 🙂 Det händer inte ofta. Djurens gård, eller Djurfarmen som den hette när jag läste den, är helt fantastisk.

    SvaraRadera
  4. Vilken bra trio. Och så bra att bli påmind om fem små grisar. Jag har nog inte läst den.

    SvaraRadera
  5. har läst alla tre. Skriet från vildmarken är jag särskilt förtjust i

    SvaraRadera
  6. Jag tror faktiskt att jag har läst alla tre. Djurfarmen och Skriet från vildmarken skulle nog passa för omläsning.

    SvaraRadera
  7. Orwell, såklart! Och Fem små grisar tycker jag är en av Christies bättre. Jack Londons böcker tycker jag är jobbiga, det är så himla mycket våld mot djur i dem.

    SvaraRadera
  8. Jag har läst alla i din trio.

    SvaraRadera