söndag 22 augusti 2021

Förvildade, Rory Power

Titel
: Förvildade
Serie: Wilder Girls
Författare: Rory Power
Utgivningsår: 2019
Förlag: Macmillan Children's Books
Sidor/tid: 8 timmar 49 minuter 
Genre: Unga vuxna, Skräck
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Jesse Vilinsky, Eileen Stevens

Handling:
Det har gått arton månader sedan sjukdomen bröt ut och internatskolan sattes i karantän. Det började långsamt. Först dog lärarna, en efter en, sedan blev eleverna sjuka. Vissa dog, andra bara ... förändrades. Förvildades. Nu, helt avskurna från omvärlden, vågar ingen elev gå utanför stängslet som omgärdar skolan. De väntar på botemedlet som de har blivit lovade av regeringen, medan viruset ständigt hittar sätt att ta sig in. Men när Hettys bästa vän försvinner förändras allt. Hetty tänker hitta henne, även om det innebär att hon måste bryta karantänen och ta sig ut genom stängslet. Och när hon gör det inser hon att eleverna på skolan inte har fått veta hela sanningen om viruset. Inte ens i närheten.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Premissen för den här boken är lockande, med tjejer som är isolerade på en internatskola efter ett sjukdomsutbrott. Man känner att det kan hända vad som helst och att det har potential att bli riktigt spännande. Internatskolan är dessutom belägen på en ö, så isoleringen är på riktigt. 

Förvildade är lite spännande, det är den.  Jag fortsätter att lyssna för jag vill vet vad i all världen det är som pågår. Man får bara småbitar av information och det blir till att klura ut hur allt hänger ihop. Det är inte utan att man vill veta vad som hänt tjejerna och varför strukturerna på skolan ser ut som de gör. 

Men jag måste erkänna att jag blir lite besviken. Hela historien känns lite platt. Jag kommer inte riktigt in i världen, där hade jag velat ha en fördjupning och lite mer förklaringar. Historien berättas för mig, jag hade mycket hellre velat känna att jag var där. Jag hade velat känna flickornas oro, rädsla och överlevnadsinstinkt. Men jag får aldrig den känslan, vilket innebär att det hela inte känns särskilt läskigt heller. Jag känner inte heller att jag lär känna karaktärerna särskilt väl och det klickar inte riktigt mellan oss. Det är en distans mellan mig och bokens och det är lite synd.

Det var ju tvunget att klämma in en liten kärlekshistoria i boken också, en fullständigt meningslös och mest irriterande sådan, enligt mig. Var mycket annat i boken underutvecklat tog nog detta priset. Måste det bara finnas där undrade jag, suckade och himlade med ögonen lika bra som mina tonårsbarn.

Boken var inte dålig, jag blev underhållen under tiden. Men den fastnade inte heller, så även om slutet lämnas väldigt öppet och att det kanske? eventuellt? kommer fler böcker (finns inget datum på det vad jag hittar), tror jag inte att det är något för mig. 


1 kommentar:

  1. Jag har varit både nyfiken och sugen på den här boken, men har hört fler säga att den kändes platt och att man får allt berättat för sig, istället för att "vara där" när det händer. Tråkigt när det blir så! Man behöver den där emotionella kopplingen för att det inte ska bli ytligt.

    SvaraRadera