söndag 1 augusti 2021

Pachinko, Min Jin Lee

Titel
: Pachinko
Serie: -
Författare: Min Jin Lee
Utgivningsår: 2017
Förlag: W.F.Howes Ltd Ljudbok
Sidor/tid: 18 timmar 14 minuter
Genre: Historisk roman
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Allison Hiroto

Handling:
Hyllad historisk roman om tillhörighet och utanförskap. I en liten fiskeby i Yeongdo, Korea föds 1911 Sunja, den efterlängtade dottern till fattiga men stolta föräldrar. Men när Sunja blir gravid med en gift yakuza hotar hela familjens tillvaro att falla samman. 

När Isak, en kristen tuberkulosdrabbad präst, ber om Sunjas hand uppenbarar sig en lösning ett nytt liv i Japan som hans hustru. I ett främmande land där hon inte känner någon och inte pratar språket måste hon finna styrkan att skapa sig ett nytt hem, och göra de uppoffringar som krävs för att överleva. 

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Det som är mest intressant med den här boken är att den utspelar sig i en världsdel som jag har väldigt dålig koll på. Den spänner över lång tiden då den följer flera generationer i en släkt vilket gör att man får vara med om olika delar av Koreas och Japans historia. Det blir ju ytligt naturligtvis, men det är ändå historia som jag inte har koll på. 

Det är också intressant att se en del av samhället i dessa länder och hur Koreaner har haft det genom tiderna och vilka fördomar och behandling de har fått utstå.

Med det sagt så måste jag ändå säga att jag har lite svårt för generationsberättelser överlag. Jag får inte riktigt lära känna karaktärerna ordentligt och kan inte engagera mig i dem på det sättet jag vill. Dock var detta en av de lättare generationsberättelserna att följa, särskilt till en början tycker jag det är riktigt spännande och intressant. Men när vi börjar följa barnbarn och barnbarns barn tappar boken mig lite. Jag tycker berättandet förändras och helt plötsligt slängs det in lite sexscener som känns fullständigt onödiga för berättelsen. Andra karaktärer som inte är släkt får också ploppa in och jag har inget intresse av eller koll på dem. 

Allt som allt är boken intressant och jag kommer ha med mig en bit historia som jag inte kände till, men själva berättelsen kommer nog försvinna ur mitt medvetande väldigt snart. 

En tanke jag fick under läsningen är varför boken heter just Pachinko. Enligt Wikipedia är Pachinko "ett japanskt automatspel som liknar flipperspel och som förekommer i Japan och Taiwan. I en pachinkoautomat köper spelaren ett hundratal stålkulor, som matas in i apparaten, och som antingen går förlorade eller ger flera kulor i vinst." Visst förekommer denna typ av spel i boken, men bara i slutet. För mig var inte detta någon stor del, men jag kanske har missat något. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar