söndag 29 augusti 2021

TBR Tag

Hittade en Tag hos Bokföring enligt Monika som hittat den hos Vargnatts bokhylla. Den verkade ju lite kul, så denna söndag blir det till att svara på lite frågor.

1. Vilken bok har du inte kunnat avsluta?

Pärlan som sprängde sitt skal av Nadia Hashimi. Jag tycker det är tufft att läsa om hur kvinnor och barn har det svårt. Det känns viktigt att läsa om andra verkligheter än min egen, men ibland rör det upp för mycket negativa känslor hos mig som jag inte vill eller orkar ha just nu. Min förhoppning är att jag en dag skall läsa boken ifråga, det blev bara inte under semestern 2021.



2. Vilken bok har du inte läst än för att du inte har haft tid?

En annan bok jag ville läsa under denna sommar är Den lilla bokhandeln runt hörnet av Jenny Colgan. Eftersom den inte blev läst under semester är jag osäker på om jag skall spara den till framtida semester eller läsa den under hösten. Det känns ju som en bra sommar-semesterbok, så den kanske får vänta.



3. Vilken bok har du inte läst än för att det är fortsättningen på en serie?

Mest är det väl för att den inte kommit ut än, men sedan kan det ju ta ett tag innan jag känner mig redo för den enorma bok som blir del 9 i Outlanderserien, Go Tell the Bees I am gone av Diana Gabaldon.






4. Vilken bok har du inte läst än eftersom den är helt ny?

The Box in the Woods av Maureen Johnson har ganska nyligen hamnat hemma i hyllan hos mig. Jag är så sugen på att ta tag i den, men jag har tvingat mig att läsa klart andra böcker, som jag redan påbörjat, först.






5. Vilken bok har du inte läst än eftersom du har läst en bok av samma författare som du inte tyckte om?

Jag tyckte om Midnattsbiblioteket av Matt Haig, men inte så mycket som jag hade hoppats. Därför har Historieläraren av samma författare fått flytta lite längre ner på min TBR. Får se om jag kommer till den någon gång.





6. Vilken bok har du inte läst än för att du inte riktigt känner för det?

En vis mans fruktan av Patrick Rotfuss. Jag har läst Vindens namn (1&2) som är första boken i serien om Kvothe, Kingkiller Chronicle. Jag tyckte den var ganska bra, men det är ändå ganska tung fantasy som jag måste vara på ett särskilt humör på för att läsa. Bok två är också indelad i två böcker, vilket också gör den ganska skrämmande lång.



7. Vilken bok har du inte läst än eftersom den är gigantisk?
Jag äger två exemplar av Tusen och en natt. En på Svenska och en på Engelska, men båda skrämmer mig och trots att jag ägt dem i flera år har de inte blivit lästa. De kanske inte är de störta böcker jag äger, men tillräckligt stora för att det skall kännas som ett enormt berg att bestiga.

8. Vilken bok har du inte läst än för att omslaget lockade och sedan visade det sig att den inte hade så bra recensioner?

Uprooted av Naomi Novik ser så där lagom sagoaktig ut, så att jag blir nyfiken. Egentligen verkar den inte ha sååå dåliga betyg på Goodreads, men personer jag följer, vars åsikter brukar samstämma med mina har inte gillat boken. Så jag velar, skall jag ge den en chans eller skall jag låta bli.


 

9. Vilken bok avskräcker dig mest från din olästa hög?

Just nu är det nog Utvandrarna av Vilhelm Moberg. Jag har gett mig den på att jag skall läsa den i år. Men skjuter hela tiden upp den till förmån för andra böcker. Det är ju en svensk klassiker, vilka jag har ett komplicerat förhållande till. Den är väldigt lång och den handlar om elände och ännu mera elände, vilket skrämmer skiten ur mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar