söndag 2 maj 2021

Sammanfattning April




Lästa böcker i April:  10 st. 

Månadens utmaningsböcker:

Goodreadsutmaning: 27/52 

Goodreads Choice Awards 2020:
    Best Fiction
  • Midnattsbiblioteket, Matt Haig
  • Folk med Ångest, Fredrik Backman (läst innan)
  • American dirt, Jeanine Cummins
  • Vår bästa tid, Kiley Reid
  • Min mörka Vanessa, Kate Elisabeth Russel
  • The Glass Hotel, Emily st. John Mandel
  • Inte av denna världen, Yaa Gyasi
  • The Girl with louding voice, Abi Daré
  • Käre Edward, Ann Napolitano
  • Big Summer, Jennifer Weiner 
    Best Historical Fiction
  • Hjärtlinjer, Brit Bennett
  • Jane Austen society, Natalie Jenner
  • The Book of Longings, Sue Monk Kidd
  • De bortglömda namnens bok, Kristin Harmel
  • The Henna Artist, Alka Joshi
  • The Evening and the Morning, Ken Follet
  • Långt bortom havet, Isabel Allende
  • Magic Lessons, Alice Hoffman
  • The Book of Lost Friends, Lisa Wingate
  • The Pull of the Stars, Emma Donoghue

    Svenska Klassiker
  • Mina drömmars stad, Per Anders Fogelström
  • Ondskan, Jan Guillou
  • Jerusalem, Selma Lagerlöf
  • Nässlorna Blomma, Harry Martinsson
  • Utvandrarna, Vilhelm Moberg

Kommentar:
Tio böcker!!! Det var längesedan jag läste så mycket en månad, men i april kom jag verkligen in i ett läsflow. Månaden startade med barnens påsklov samt en förkylning (ej covid) så det blev en hel vecka man inte kunde göra mycket annat än att läsa, vilket var väldigt mysigt.

Månadens överraskning var Holly Blacks trilogi som trots sina problem var väldigt lättläst och rolig att läsa. 

Björnstad är jag ju väldigt sen med att läsa, men denna månaden lyssnade jag igenom den och den lämnade mig inte oberörd. Känslosam och tung, men så bra.

Riktigt bra tyckte jag också att The Queen of Blood var. Att denna månaden ha läst flera fantasyböcker som jag faktisk tyckt om känns nästan lite befriande. 

De bortglömda namnens bok är vacker, men jag blev lite besviken på den. Den var bra, men jag hade lite svårt att komma in i den.

Tittar man på årets utmaningar ligger jag bra till, av 15 böcker jag bestämt mig för att läsa är det "bara" fem kvar. Eftersom det nu är åtta månader kvar, tycker man ju att det borde gå att klara av de sista med.

1 kommentar:

  1. Kul att se att du hunnit läsa så mycket! Jag har haft det lite tyngre - håller just nu på med Barack Obamas självbiografi som är en riktig tegelsten.

    SvaraRadera