onsdag 7 april 2021

Dear Fahrenheit 451, Annie Spence

Titel
: Dear Fahrenheit 451 - A Librarian's love letters + break-up notes to her books
Serie: -
Författare: Annie Spence
Utgivningsår: 2017
Förlag: Icons Books Ltd
Sidor/tid: 244 sidor
Genre: ? (Bok om böcker)
Språk: Engelska

Handling:
Librarian Annie Spence has done just that, writing letters to the books under her care, from love letters to Matilda and The Goldfinch, to snarky break-up notes to Fifty Shades of Grey and The Hobbit.

Annie's letters will make you laugh, remind you why you love your favourite books, and give you lots of new entries for your reading list. She's also on-hand to help out with your bookish dilemmas: recommendations for lazy readers; excuses to tell your friends when you'd rather stay home reading; and how to turn your lover into a reader.

Have you ever wished you could tell your favourite books just what they mean to you? Or wanted to give a piece of your mind to the 'must-read' book that you wish you hadn't?


Snabb sammanfattning av vad jag tyckte

Kära Dear Fahrenheit 451!

Jag önskar att vi hade kunnat bli vänner du och jag, istället blev vi bara ytligt bekanta. Jag önskar också att vi hade haft fler gemensamma vänner så att vi lättare skulle kunna hitta ett starkt band mellan oss. Men tyvärr pratade du på om både den ena och den andra som jag inte kände, eller ens kände till. Inte konstigt då att jag kände mig lite utanför. Men jag hoppades hela tiden att du skulle nämna någon som jag kände väl, någon som vi kunde bonda över. Tyvärr var dessa alltför få och du hade vissa svårigheter att få mig nyfiken på de jag inte hade koll på. Ärligt talat, och jag ber om ursäkt för det, zoomade jag ut ibland när det babblades på.

Kanske skulle du vara mer intressant om du var skriven av en svensk bibliotekarie? Nu låter det som att jag inte uppskattar att lära mig nytt och annorlunda. Men det är inte det. Jag tror att du vill vara relevant och lätt att knyta an till. Det funkar inte riktigt när vi har olika referenser. Inte för att du inte är intressant. Jag är otroligt nyfiken på dig och ägnar långa stunder åt dig utan att släppa dig. Men utbytet blir inte riktigt vad jag hoppats.

Så ärligt talat, ditt koncept är hur kul som helst, men tyvärr får jag reda på för lite om dina vänner och för mycket om dig själv för att känna mig belåten. Tyvärr kommer du nog hamna med mina vänner i hyllan ett tag, för att glömmas bort och kanske en dag få flytta till någon annan, om du har tur.

MVH 
Fialia


2 kommentarer: