torsdag 6 maj 2021

De bortglömda namnens bok, Kristin Harmel

Titel
: De bortglömda namnens bok
Serie: -
Författare: Kristina Harmel
Utgivningsår: 2020
Förlag: Lavender Lit Ljudbok
Sidor/tid: 10 timmar 17 minuter
Genre: Historisk Roman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Gunilla Leining

Handling:
I den här oförglömliga historiska romanen, baserad på en sann historia, lyckas en ung kvinna hjälpa hundratals judiska barn att fly undan nazisterna under andra världskriget.

Paris, 1942. Den unga Eva Traube lever ett lyckligt liv med sina föräldrar när tyska trupper plötsligt börjar samla ihop alla judar och skicka dem till arbetsläger i Polen. Eva och hennes mor lyckas fly medan fadern förs bort av nazisterna. De två kvinnorna tar sig till en liten stad nära den schweiziska gränsen i förhoppningen om att snart kunna korsa den.

Men när motståndsrörelsen upptäcker att den konstnärliga Eva är en mycket skicklig dokumentförfalskare blir hon en värdefull tillgång. Det dröjer inte länge innan Eva i största hemlighet förfalskar id-handlingar åt hundratals barn som på så sätt kan föras i säkerhet. Tillsammans med en katolsk präst och den mystiske förfalskaren Rémy uppfinner Eva ett system för att logga barnens verkliga namn för att de ska kunna återförenas med sina föräldrar efter kriget. Genom ett intrikat kodsystem förs alla namn in i en gammal religiös bok. Men när nazisterna slutligen intar den lilla staden försvinner boken ...

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken var helt okej. Jag hade lite svårt att komma in i den, men lyssnade på ändå. Den utspelar sig i Frankrike under andra världskriget och huvudpersonen som är jude försöker fly från tyskarna. Det är naturligtvis fruktansvärt och ångestfyllt att läsa om och jag vill absolut inte förringa det som hände då, men det känns som jag har läst det förr. Efter omkring halva boken blir jag dock lite mer investerad i karaktärerna och lyssningen går lättare. Jag blir irriterad på vissa karaktärer som är korkade, jag hejar på och hoppas på de som motarbetar tyskarna och jag hoppas på kärleken. Men det blir en okej bok som är kul att ha läst, men förmodligen inget jag kommer komma ihåg särskilt länge.

Jag måste bara tillägga att jag tycker att bokomslaget, om än väldigt tilldragande, inte riktigt passar med berättelsen. Boken ser ut som vilken feelgoodbok som helst, men det kan jag försäkra att det inte är.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar