söndag 30 maj 2021

Skyward, Brandon Sanderson

Titel
: Skyward
Serie: Skyward #1
Författare: Brandon Sanderson
Utgivningsår: 2018
Förlag: Gollancz
Sidor/tid: 510 sidor
Genre: Science Fiction, Young Adult
Språk: Engelska

Handling:
Spensa's world has been under attack for hundreds of years. An alien race called the Krell leads onslaught after onslaught from the sky in a never-ending campaign to destroy humankind. Humanity's only defense is to take to their ships and fight the enemy in the skies. Pilots have become the heroes of what's left of the human race.

Spensa has always dreamed of being one of them; of soaring above Earth and proving her bravery. But her fate is intertwined with her father's - a pilot who was killed years ago when he abruptly deserted his team, placing Spensa's chances of attending flight school somewhere between slim and none.

No one will let Spensa forget what her father did, but she is still determined to fly. And the Krell just made that a possibility. They've doubled their fleet, making Spensa's world twice as dangerous . . . but their desperation to survive might just take her skyward . . .

 
Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Vilken underbar bok! Vilket äventyr! Vilka karaktärer! Det här var helt i min smak. Den påminner mig lite om Divergent av Veronica Roth i det att båda handlar om en tjej som inte riktigt anses passa in, men som har ett mål och en förmåga att slå sig fram uppåt, med sin järnvilja. Sånt gillar jag.

Mycket handlar också om vänskap. Vänskap som kanske inte ter sig som självklar och naturlig, men ändå växer fram i en värld som är väldigt levande och verklig.

Boken är också väldigt lättläst och spännande utan att det händer för mycket på en gång. Det är bara att beställa bok två på en gång.

4 kommentarer:

  1. Åh nu blir jag ännu mer sugen på att läsa den! :D

    SvaraRadera
  2. Hm, man kanske skulle ge den här en chans. Den lät onekligen fascinerande men jag läser i princip inga scifiböcker. Älskar dock scififilmer men det känns inte som att det kan komma till sin rätt i böcker. Kanske är en fördom från min sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge den en chans, den är värd det!

      Radera