måndag 4 januari 2016

Det som inte dödar oss, David Lagercrantz

Lyssnat på Storytel

Titel: Det som inte dödar oss
Originaltitel: Det som inte dödar oss
Författare: David Lagercrantz
Utgivningsår: 2015
Förlag: Norstedts
Sidor: ?
Genre: spänningsroman
Språk: svenska

Handling i korthet:
Tidskriften Millennium har fått nya ägare. Elaka tungor hävdar att tiden har sprungit ifrån Mikael Blomkvist och han funderar på om han borde göra något annat.

Lisbeth Salander är rastlös. Hon medverkar i en hackerattack till synes utan någon särskild anledning. Hon tar risker hon vanligtvis är noga med att undvika. Det är inte likt henne.

En sen natt ringer professor Frans Balder, en ledande auktoritet inom AI-forskning, till Blomkvist. Balder säger sig sitta på världsavgörande information om amerikanska underrättelsetjänsten. Han har dessutom haft kontakt med en ung kvinnlig superhacker, som bär vissa likheter med en person Blomkvist känner väl.

Mikael Blomkvist börjar hoppas på det scoop som både han och Millennium behöver. Lisbeth Salander har som vanligt sin alldeles egen agenda. I Det som inte dödar oss fortsätter berättelsen. Det har blivit dags för deras vägar att korsas. Ännu en gång. (Norstedts)

Mina tankar:
Årets första bok är utläst. Jag har lite blandade känslor om den här, men det är en helt ok fortsättning på Stieg Larssons böcker. Naturligtvis skriver inte David som Stieg, vilket man inte kan begära, så lite av charmen med de första böckerna finns naturligt inte kvar. Men Lagercrantz gör ett bra jobb och läsningen är underhållande.

Något som störde mig var dock Holger Palmgrens utläggning om Lisbeth Salanders uppväxt och relation till sin syster. Jag begriper att den bakgrundsinformationen var tvungen att vara med, men jag har svårt att tro att Lisbeth Salander som är en så extremt privat person, skulle ha berättat allt detta så detaljerat för Holger Palmgren. Det kändes inte trovärdigt.

Sen att Camilla, tvillingsystrarna, dyker upp med faderns brottssyndikat bakom sig var ju lite spännande. Att hon var övermänsklig på att manipulera sin omgivning, vet jag inte riktigt hur jag ställer mig till heller. Det är en helt annan bild av henne än de glimtar jag fått i de andra böckerna. Jag visste att hon försvarade pappan, men hade fått intrycket av att hon flydde och drog sig undan mer. Det verkar ju som att hon kommer dyka upp igen om det blir fler böcker om Millenium, så det är nog bara att vänja sig vid denna iskalla, vackra, manipulativa varelse.

Lisbeth Salander är ju favoritkaraktär i den här serien och jag tycker att hon får alldeles för lite plats, nästan som en bikaraktär. Jag vill ha mer Salander och mer av hennes syn på det som händer.

Men nu efter att ha läst alla fyra böcker i ett sträck, är jag mätt på Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander. (Att jag dessutom köpt filmerna, både svenska och engelska, och plöjt igenom, gör ju sitt till) Trots detta rekommenderar jag boken till de som redan har läst Milleniumtrilogin, detta är en bra fortsättning.

Rekommenderas till:
Milleniumfans

Betyg: 3/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar