söndag 15 mars 2015

The Ironknight, Julie Kagawa

Jag har förut läst de tre första böckerna i Julie Kagawas The Ironfeyserie. Den första (The Iron King) läste jag på engelska och tvåan (Järnprinsessan, The Iron Daughter) och trean (Järndrottningen, The Iron Queen)på svenska. Eftersom jag inte hade nr. fyra i serien fick jag vänta med att läsa den, tills jag fick tag på den.

Kanske var det uppehållet som gjorde det, att jag inte tyckte att denna boken var lika bra. De tre första var helt okej läsning, bra tidsfördriv och underhållande. Men den fjärde, The Iron Knight, var helt enkelt lite trög att komma igenom.

Böckernas huvudpersoner är Megan, Puck och Ash. Megan är halvfe, mamman är människa men pappan är Sommarfeernas konung Oberon. Puck tillhör sommarlovet, medans Ash är prins i vinterhovet, dessa två är feer. Järnhovet är något nytt och farligt i fevärlden och ställer till besvär och krig. Huvudpersonerna försöker styra upp detta och under tiden utvecklas deras relationer.
Bok ett till tre handlar mest om Medan och om jag kommer ihåg rätt är dessa böcker helt ur hennes perspektiv. Bok fyra som jag nu läst skiljer sig från dem, då det är från Ash perspektiv. Det skulle kunna vara något bra, men jag tycker inte det blir så bra här. Hela boken är ett långt uppdrag och en lång resa i feriket. Det händer nya saker hela tiden, men jag dras liksom inte med. Händelserna bara staplas på varandra. Jag hade velat ha mer tankar och känslor från Ash. Boken tar sig lite i epilogen, men det känns ju som i senaste laget. Nu är boken läst... Och jag tror inte jag kommer läsa den igen, tyvärr.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar