lördag 25 maj 2024

Den demokratiske terroristen, Jan Guillou

Titel
: Den demokratiske terroristen
Serie: Hamilton #2
Författare: Jan Guillou
Utgivningsår: 1987
Förlag: Piratförlaget
Sidor/tid: 13 timmar 50 minuter
Genre: Thriller
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Tomas Bolme

Handling:
Kampen mot de europeiska terroristerna var skoningslös och alla medel blev tillåtna. Så när den västtyska underrättelsetjänsten får ett hett tips om att en terroristgrupp planerar ett attentat i Sverige begär man hjälp för att kunna utradera gruppen.

Uppdraget går till Carl Hamilton som tränas av den västtyska säkerhetstjänsten för att därefter infiltrera och förgöra terroristerna.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte:
Jag har verkligen hittat en serie jag gillar. Det här är andra boken om Carl Hamilton och det är så spännande och fängslande. Våldsamt naturligtvis men väldigt spionigt, särskilt nu när Hamilton tvingas gå undercover för att infiltrera ett terroristnätverk som vill slå till mot Sverige. Hamilton är cool och smart, och typ emot våld, iallafall mot vissa människor. Jan Guillou skriver så att det blir levande för mig som läsare. Ibland kan det kanske kännas som mycket information som pumpas ut, men jag tycker det bidrar till verklighetskänslan. Jag som var väldigt liten då när boken gavs ut får genom alla detaljer också en helt annan förståelse för världsbilden då, men också nu då jag får mer bakgrund till en del konflikter som fortfarande är aktuella. Guillou brukar väl vara ganska påläst och hålla sig nära fakta när han skriver, har jag för mig.

Insikten om att Guillou skriver på ett sätt som jag verkligen uppskattar gör att jag framåt har väldigt mycket härlig läsning att se fram emot och det är ju en positiv känsla. Precis som Ann Cleeves är en författare jag kan lita på och vända mig till när det går trögt med läsningen har jag nu också denna författare som ett stöd. Gillar du aktion eller spionromaner, läs Hamiltonserien om du inte redan gjort det.

Du kanske också vill läsa om:

Coq Rouge, Jan Guillou  (Hamilton #1)

Sju kvadrat med lås, Jussi Adler-Olsen

Braithwaite Oyinkan Min syster, seriemördaren

Cleeves Ann Dolda djup (Vera Stanhope #3) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar