söndag 5 januari 2020

Utmaning Goodreads Choice Awards 2019

Om ni använder Goodreads vet ni att i slutet på varje år röstas årets bästa böcker från samma år, fram i olika kategorier. En Booktoober, BookswithEmilyFox, utmanar sig själv i att läsa de framröstade bästa böckerna i de olika kategorierna.

För att vidga mitt läsande utmanar jag mig själv att läsa minst en bok från de kategorierna jag listar nedan. Helst hade jag velat välja boken på plats ett i varje kategori, men har fått anpassa mig lite efter vad som finns på Storytel då det just nu lyssnas mer än läses hemma. Så tio böcker allt som allt borde det bli i slutet av året och så får vi se om jag håller med de som röstat fram dem.

Fiction:
  • The Testaments, Margaret Atwood 
  • Normal People, Sally Rooney Februari
Best Mystery & Thriller:
  • My Sister, the Serial killer, Oyinkan Braithwaite Februari

Best Historical Fiction:
  • Daisy Jones & the Six, Taylor Jenkins Reid
  • The Nickelpojkarna, Colson Whitehead  Januari 
  • The Huntress, Kate Quinn (kommer på sv 200121)
  • Bergens stjärnor, Jojo Moyes  Augusti
Best Fantasy:
  • The Starless Sea, Erin Morgenstern
  • Darkdawn, Jay Kristoff 
Best Romance:
  • The Unhoneymooners, Christina Lauren Januari 
Science Fiction:
  • Recursion, Blake Crouch
  • The Deep, Rivers Solomon Februari
Best Horror:
  • The Institute, Stephen King Maj
Debut Novel:
  • My sister, the serial killer, Oyinkan Braithwaite Februari
Young Adult Fiction:
  • Five feet apart, Rachel Lippincott Mars
  • On the Come up, Angie Thomas
Här har jag redan läst en bok "the Vanishing Stair" av Maureen Johnson, vilken jag älskade. 

Best Young Adult Fantasy
  • Sorcery of Thorns Margaret Rogers DNF januari
  • Call down the Hawk, Maggie Stiefvater DNF januari
  • The gilded wolves, Roshani Chokshi (finns ej på storytel) April
Jag hoppar över resten av kategorierna, det får finnas en gräns på hur mycket jag breddar mig detta året.

Eftersom jag inte vill köpa en bok eller börja långt in i en serie får jag byta fantasykategorin mot en annan.
Tex:

Memoir & Autobiography:
  • From Scratch: A Memoir of love, Sicily, and Finding Home, Tembi Locke
History & Biography
  • Säg inget - en sann historia om mord och terror på Nordirland, Patrick Radden Keefe
  • Midnight in Chernobyl: The Story of the World's Greatest Nuclear Disaster, Adam Higginbotham

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar