torsdag 23 januari 2020

Kvinnan i rummet, Jussi Adler-Olsen

Titel: Kvinnan i rummet
Originaltitel: Kvinden i buret
Serie: Avdelning Q #1
Författare: Jussi Adler-Olsen
Utgivningsår: 2007 (2012)
Förlag: Bonnier Audio
Sidor/tid: 14 timmar 38 minuter
Genre: Kriminalroman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Stefan Sauk

Handling:
Kriminalinspektör Carl Mørck är tillbaka på jobbet efter en traumatisk händelse där han och två kollegor blivit nedskjutna. Ena kollegan dog och den andre är förlamad. Carl är oskadd men plågas av skuldkänslor gentemot sina kollegor.
Den unga och lovande politikern Merete Lynggaard försvinner spårlöst en vårdag 2002. Medierna kastar sig över fallet och börjar spekulera om allt ifrån självmord och mord till kidnappning och frivilligt försvinnande. Polisen inleder snart en stor utredning lyckas inte hitta de skyldiga.
Carl Mørck och hans assistent Hafez el-Assad får ansvaret för utredningen av Merete Lynggaards försvinnande och snart börjar det hända saker. De är en hänsynslös förbrytare på spåren. Kommer de att hitta galningen innan det är för sent?

Mina åsikter:
Uppläsare: 4/5
Karaktärer: 4/5
Handling: 3/5
Världsbygge: 3/5
Intressant: 4/5
Mitt nöje: 4/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Efter att påbörjat flera fantasyböcker, men inte klarat läsa klart dem gav jag mig på en helt annan genre, en kriminalroman. Böckerna om avdelning Q har jag sett lite överallt och många verkar tycka om dem. Till min lycka fastnade jag ganska omgående. Stefan Sauk är en behaglig inläsare, vilket var en del. Men trots att det känns som man läst om den udda sura polisen förr kändes det som att det här kan jag nog gilla. När Assad också äntrar scenen är jag fast. Assad blir Mørcks assistent, förmodligen av ren illvilja mot Mørck. Han skall städa och hålla ordning men blir intresserad av fallen. Mørck låter honom hållas och Assad börjar hjälpa till mer än han borde. Kulturkrockar och olika syn på livet skapar humor, värme och engagemang. Brottet finns i bakgrunden och är intressant, men det är relationerna som gör det där lilla extra.  Trots att det är en kriminalroman med riktigt grovt brott vill jag ha mer. 
⭐⭐⭐⭐




Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

4 kommentarer:

  1. Vad kul att du fastnade så mycket för den! :D

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken lycka att få börja från början med den här serien. Jag följer den slaviskt och har ganska nyss läst den senaste som kommit ut. Hoppas på mycket nöje för dig med den fortsatta serien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) än så länge har jag riktigt trevligt.

      Radera