tisdag 7 januari 2020

Tisdagstrion - Siffra i boktiteln


Denna Tisdagstrio från Ugglan och Boken skall det vara tre bra böcker med Siffra i boktiteln. Jag hoppas att räkneord och bokstaverade siffror också går bra och tar med dessa godingar.




Den femte årstiden, N.K Jemisin
Den femte årstiden är första delen i trilogin "Den söndrade jorden". Alla tre delarna har prisats med en Hugo Award för bästa roman.

Essun har lyckats hålla hemligt för sin man Jija och sin omgivning att hon är orogen. En dag finner hon sin treårige son Uche död - ihjälslagen för att han visat tecken på orogeni. Och den som dräpt pojken är Jija.

Han har nu flytt tillsammans med deras dotter Nassun, som även hon har ärvt förmågorna. Essun måste hitta sin dotter innan något ont händer henne. Men var ska hon söka?

I Den femte årstiden berättas också om den unga Damaya, so tas till Navet där hon utbildas för att tjäna mänskligheten, och den äldre Syenit som med mannen Alabaster skall hjälpa en förödd stad men också avla orogeniska barn. Vilket öde kommer drabba dem?



4.50 från Paddington, Agatha Christie
Inför julen reser mrs McGillicuddy för att hälsa på väninnan miss Marple. Men det som börjar som en avkopplande tågresa får en otrevlig vändning när mrs McGillicuddy bevittnar hur en kvinna stryps ihjäl i ett förbipasserande tåg. Det finns inga andra vittnen, inget lik hittas och varken tågpersonalen eller polisen tror på hennes berättelse. Miss Marple bestämmer sig för att ta reda på vad det var som egentligen hände ombord på tåget, och vem som är mördaren.



De två tornen, J. R.R Tolkien
Hobbiten Frodo har fått ta över den magiska ring hans farbror Bilbo en gång vann av Gollum. Gandalf grå inser att det är den stora ringen som en gång smiddes av den onde Sauron och som styr alla andra maktens ringar. Tillsammans med följerslagarna Sam, Merry och Pippin ger sig Frodo ut på en lång färd för att förgöra ringen i Eldsberget i Mordor. Annars kan ondskan snart komma att härska över Midgård.

Merry och Pippin blir tillfångatagna av orker, men lyckas fly in i Fangornskogen där de träffar enten Trädskägge. Aragorn, Gimli och Legolas får snart kontakt med Rohans ryttareoch rider med dem mot Sarumans ointagliga torn Orthanc.

Frodo och Sam har flytt från tumultet och stöter på Gollum. De lyckas nästan övervinna hans fiendskap och han hjälper dem att hitta en hemlig ingång till Mordor.

25 kommentarer:

  1. De två tornen har jag läst. Serien av N K Jemisin har jag faktiskt funderat på att läsa, men få se om det blir av.

    SvaraRadera
  2. kul att få med Tolkien, mina:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2020/01/siffra-i-boktiteln-tisdagstrion.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tolkien är alltid ett säkert kort om man vill ha något bra.

      Radera
  3. En gammal Agatha Christie är sällan fel. Och Tolkiens böcker har jag läst och älskat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Agatha Christie är en stor favorit.

      Radera
  4. Den femte årstiden vill jag läsa :) De andra två har jag läst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle gärna se dina åsikter om den femte årstiden.

      Radera
  5. Den femte årstiden låter väldigt speciell. Jag blir lite nyfiken på den.

    SvaraRadera
  6. 4.50 från Paddington är den enda jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  7. Christie har jag läst. De två tornen har jag sett som film. känner igen författarnamnet på den första boken

    SvaraRadera
  8. Ja men där fanns en del att välja på idag.

    SvaraRadera
  9. De två tornen är ju så bra och Agatha Christie-boken står och väntar i min bokhylla. Skall bli så trevlig att läsa.

    SvaraRadera
  10. Christies bok har jag läst och de två andra vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du skall göra :)

      Radera
  11. Jemisin blir jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  12. De två sista har jag läst. Den första kände jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den första kom nog ut i höstas, på svenska.

      Radera
  13. Roligt att Tolkien fick vara med! Agatha Christies bok funderade jag på att ha med i min trio, men sen blev det andra val.

    SvaraRadera
  14. Den andra o tredje har jag läst. Den första lät som en obehaglig historia.

    SvaraRadera
  15. Jag är riktigt nyfiken på Jemisin :) Annars har jag bara läst De två tornen på din lista. Tack för tipsen!

    SvaraRadera