söndag 5 januari 2020

Den femte årstiden, J.K Jemisin

Titel: Den femte årstiden
Originaltitel: The fifth season
Serie: Den söndrade jorden #1
Författare: N.K Jemisin
Utgivningsår: 2015
Förlag: Norstedts
Sidor/tid: 17 timmar 12 minuter
Genre: Fantasy
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Jessica Liedberg

Handling:
Den söndrade jordens enda kontinent kallas Stillheten. Men jorden är allt annat än stilla: skalv och jordbävningar kommer och går ständigt. Ibland går jorden in i en Femte Årstid, som kan sträcka sig över flera år. Då antar dessa vulkaniska, seismiska, atmosfäriska, geomagnetiska omvälvningar apokalyptiska proportioner. Under historien har civilisationen på Stillheten kommit att organiseras i ett kast- och rassystem. Utanför det står orogenerna, utstötta ur och förslavade av samhället, men samtidigt nödvändiga för att skydda mänskligheten, eftersom endast de kan påverka och motverka de seismiska krafter som hotar dess överlevnad. Nu råder Femte Årstiden återigen - kommer världen att gå under eller kan någon rädda den?


Essun har lyckats hålla hemligt för sin man Jija och sin omgivning att hon är orogen. En dag finner hon sin treårige son Uche död - ihjälslagen för att han visat tecken på orogeni. Och den som dräpt pojken är Jija.

Han har nu flytt tillsammans med deras dotter Nassun, som även hon har ärvt förmågorna. Essun måste hitta sin dotter innan något ont händer henne. Men var ska hon söka?

I Den femte årstiden berättas också om den unga Damaya, som tas till Navet där hon utbildas för att tjäna mänskligheten, och den äldre Syenit som med mannen Alabaster ska hjälpa en förödd stad men också avla orogeniska barn. Vilket öde kommer att drabba dem?

Mina åsikter:
Uppläsare: 4/5
Karaktärer: 4/5
Handling: 4/5
Världsbygge: 3/5
Intressant: 3/5
Mitt nöje: 3,5/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte:
Den här boken är svår att specificera och ha bara en åsikt om. Själva handlingen är spännande och upplagd på ett sätt som efter ett tag får sammanhang och det utmynnar i någon typ av tvist som jag faktiskt lyckades förstå ganska tidigt i boken. Då blir boken mer hel, men det är ändå så mycket som inte förklaras. Som exempel kan tas det som det står om under handling, här ovan, så blir ett barn mördat av sin far medan det andra som också är orogen kidnappas av sin far. Varför dödades inte båda? Det finns många sådana här detaljer som inte förklaras. Förklaras de i nästa bok är boken bra, kommer de inte förklaras, kommer känslan inte vara samma. 

En sak till som stör mig lite är att jag uppskattar boken mycket fram tills jag får karaktärers sexliv upptryckt i ansiktet. Inget som jag uppskattar alls, faktiskt. Dessutom känns det som det är med för att få bra representation i boken, det gör ingenting för handlingen. När jag började läsa, tänkte jag att äntligen en bok som kan bli en solid femma, men ju mer jag läste desto mer tveksam blev jag och just nu är det kanske en svag fyra, vilket känns lite tråkigt. 


 ⭐⭐⭐⭐




Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar