tisdag 21 januari 2020

Tisdagstrion - Öar


Det är dags för tisdagstrion från Ugglan och boken igen och denna vecka är temat Öar. Svårt trodde jag tills jag kollade listan med böcker jag läst. Fanns ju flera stycken bra böcker som utspelar sig på just Öar.

Helena av Josephine Angelini
Grekisk mytologi och nutid blandas i den här serien som utspelar sig till stor del på en ö i USA om jag minns rätt.
(Det vore så mycket enklare om jag var vampyr. Då skulle du förstå!?Helena Hamilton är extremt blyg. Så blyg att hon faktiskt mår fysiskt illa av att dra uppmärksamhet till sig. Problemet är att hon är 17 år, lång, blond, extremt bra på löpning och har ett ansikte som en gudinna skulle avundas henne. Som om inte detta skulle räcka för att få folk att glo på henne så händer det där med den nyinflyttade killen, Lucas Delos.Det första Helena känner när hon ser Lucas är ett starkt hat. Hon vill verkligen döda honom. Och hon får ett ganska bra grepp om hans hals när hon anfaller honom i skolkorridoren ? Den pinsamma skolkorridorskatastrofen visar sig vara början på ett nytt liv för Helena, och hon är verkligen inte den hon trott sig vara. Till exempel verkar inga vapen kunna skada henne.Men det är inte bara hon som bär på en stor hemlighet: När Helenas och Lucas känslor för varandra går från iskallt till stekhett visar det sig att deras liv är bundna till en tragedi som utspelade sig för flera tusen år sedan. Precis som Sköna Helena och Paris vid Troja är de ödesbestämda att starta ett krig för sin kärleks skull. Ett krig som kan förgöra världen.Trots att Helen och Lucas inser att de aldrig kan vara tillsammans, är de krafter som drar dem till varandra ännu starkare.) 

Och så var det bara en av Agatha Christie 
Klaostrofobiskt blir det i klassikern från Agatha Christie som utspelar sig på en isolerad ö där en efter en dör utan att kunna få hjälp utifrån.
(Tio främlingar har blivit bjudna till en herrgård på en isolerad ö utanför Englands sydkust. Gårdens okände ägare dyker själv aldrig upp, men låter snart sina gäster förstå att var och en kommer att bestraffas. Moraliskt är de alla skyldiga till mord som de aldrig har stått till svars för. När den första döda kroppen hittas, samtidigt som det står klart att all kontakt med omvärlden är bruten, inleds en mardrömslik kamp på liv och död.) 

Peter Pan av J. M Barrie
Ännu en klassiker, den ganska mörka historien om pojken som inte vill bli stor. Han bor i Landet ingenstans eller Aldriglandet på Önskeön.
(Alla barn blir vuxna. Utom ett - Peter Pan. Han är en busig och äventyrlig pojke som kan flyga och håller till i det magiska Aldriglandet där han umgås med sjöjungfrur, pirater och älvor.
En kväll flyger Peter Pan in genom fönstret till de tre syskonen Wendy, Michael & John Darlings sovrum i London för att leta efter sin borttappade skugga. Det blir startskottet för ett fantastiskt äventyr där Peter Pan och hans nya vänner får stifta bekantskap med den pyttelilla älvan Tinker Bell, de borttappade pojkarna och, inte minst, den elake superskurken kapten Krok.) 

20 kommentarer:

  1. Ja just det Agatha Christies bok utspelar sig på en ö, den tänkte jag inte på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har idag insett att det finns många böcker som utspelar sig på Öar.

      Radera
  2. inte tänkt på att Christies bok är på en ö, tack för påminnelsen, finns i bokhyllan. Önskeön, så trevligt det låter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog ön som r den extra spännande.

      Radera
  3. Agatha Christies bok var det så längesedan jag läste att jag inte minns något av, egentligen. Kanske är dags för en omläsning :)

    SvaraRadera
  4. Och så var de bara en (Ten little niggers) är en fantastiskt lurig historia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon kunde det där med att klura ut historier.

      Radera
  5. Svar
    1. Japp, stolt över att jag kom på den.

      Radera
  6. Och så var de bara en är den enda jag läst. Tack för tips!

    SvaraRadera
  7. Javisst. I så var det bara en använder ju Agatha Christie ön för att ingen utomstående ska vara misstänkt.

    SvaraRadera
  8. Peter Pan var ju riktigt passande för trion! Tänkte inte på den.

    SvaraRadera
  9. Christie är den enda jag har läst. Barrie låter bra

    SvaraRadera
  10. Känner ju till alla tre böckerna men har faktiskt inte läst dem.

    SvaraRadera
  11. Känner till böckerna, men har inte läst någon av dessa. Tack för tips!

    SvaraRadera
  12. Christies och Peter Pan mindes jag inte ens att de utspelar sig på öar. Kanske dags att läsa om. Den första kände jag inte till.

    SvaraRadera
  13. Fin trio! Hade inte en tanke på någon av dem, trots att de är rätt givna alla tre.

    SvaraRadera
  14. Helena blir jag nyfiken på, gillar ju mytologi.

    SvaraRadera
  15. Och så var de bara en har jag läst. Helena har något av barnen läst har jag för mig.

    SvaraRadera