onsdag 1 januari 2020

Årets bästa böcker 2019

Här är de tio böcker som jag tyckte bäst om under 2019, inga omläsningar är medräknade. Nu när jag tittar på listan tycker jag att det blivit en rätt skön blandning ändå.
Tyvärr kan jag väl säga att det känns som det är lite för få böcker som jag verkligen har älskat i fangirlstil. Ni vet sådana böcker som verkligen suger in en under tiden man läser och sen stannat kvar hos en lång tid efter man stängt igen boken, en sån bok man lever och andas och vill att andra också skall leva och andas. Den som har kommit närmast är Maureen Johnsons serie om Truly Devious.

5:or
The Vanishing Stair, Maureen Johnsson
Mysteriet med Truly Devious på internatskola uppe i bergen fängslar mig och jag längtar till bok tre kommer ut och jag får fortsätta vara med och komma närmare lösningen.






Näktergalen, Kristin Hanna
En historisk roman om två kvinnors öden under andra världskriget i Frankrike berörde och fastnade hos mig.







Winnie-the-Pooh, A.A Milne
Jag lyssnade på denna på engelska och blev alldeles kär, då det är så underbara karaktärer och små oskyldiga berättelser så man bara smälter.









4,5:or
Gemina, Amie Kaufman & Jay Kristoff
Väldigt lik första boken, men sättet den är skriven på och historien fängslar fortfarande. Så kul!
The Fate of the Tearling, Erika Johansen
Det kan vara så att denna boken fick lite högt betyg, för just nu kommer jag inte ihåg så mycket alls av den. Men uppenbarligen hade jag stort nöje av den när jag läste den.






Nevernight, Jay Kristoff
En rå berättelse om att gå i skola för att bli lönnmördare, mig fångade den. Slutet var inte riktigt min smak, men spännande och fantasifull.







4:or
Folk med ångest, Fredrik BackmanFörmågan att vara humoristisk trots att det är smått tragiskt, utan att det blir löjeväckande eller ytligt gör Backman till en fantastisk berättare, så även i denna bok. 



On the Fence, Kasie West
Så gulligt och puttenuttigt men utan kräkvarning är denna Kasie Westbok. Ungdomar som är grannar och växer upp ihop går från kompisar till något mer i en charmig läsupplevelse. 



Anne Franks dagbok, Anne Frank
Från gulligt till mer allvar i Anne Franks dagboksanteckningar när hon och flera andra judar gömde sig under andra världskriget. Hon berättar på ett engagerande och ganska humoristiskt sätt det vardagsliv de tvingades till under Hitlers styre. 


Rebecca, Daphne du Maurier
Berättartekniken i den här boken fascinerande mig. Det berättas så lite men skapas ändå så mycket. Helt underbart stämningsfull bok. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar