tisdag 15 oktober 2024

Tisdagstrion V. 42 - Frukt och bär


Ytterligare en tisdag med tisdagstrion från Mina skrivna ord. Denna veckan är temat: Frukt och bär (på omslaget, i titeln eller i handlingen)

Det var lättare än vad jag hade trott att hitta lite böcker under detta roliga tema.


Mamma är bara lite trött, Sara Beischer
(Bär på omslaget) Den här boken har jag nog tipsat om i tisdagstrion förut. Jag minns igenkänningsfaktorn när jag läste denna boken. Så även om den kanske inte är en av de bästa böcker jag någonsin läst, har den en plats i mitt hjärta då den gjorde att jag inte kände mig så ensam just då.

Exakt vad det är som skaver vet Minna inte. Bara att det känns som att hon inte gör rätt, eller tillräckligt. Det är så mycket att hålla koll på - leva upp till - vad man får äta nuförtiden, hur barnen ska uppfostras, och sexlivet som ska vara på topp.

Minna fyller snart fyrtio. Runtomkring henne gör folk karriär. Själv jobbar hon som lärare. Den knappa fritid Minna har är schemalagd: träning, skjutsningar av barn, klassföräldrauppdrag, husrenovering, fredagsmys och middagsbjudningar.

En dag faller Minna ihop. Hon får diagnosen utmattningssyndrom och blir sjukskriven en längre tid.

När Minna påbörjar sin arbetsträning möter hon Iris, en långtidsarbetslös konstnär. Iris har varken haft en fast anställning eller lyckats med sina konstnärliga projekt.

Ändå finner hon livet både meningsfullt och njutbart.

Till en början ser Minna på Iris med avsmak, men utan att hon själv vet hur det går till blir Iris hennes vän - kanske den första riktiga vän Minna någonsin har haft.


Tiden tillsammans, Nora Roberts
(Bär  på omslaget) En lite trevlig och lättläst bok om två fotografer som åker runt i USA och fotar. Det låter som en trevlig semester tycker jag. Förutom att tvingas bo i en husbil med en främling, den biten hoppar jag gärna över.

Åk runt i USA i tre månader och plåta bilder till en utställning. För de framgångsrika fotograferna Shade och Blenda är det ett erbjudande man inte tackar nej till. Problemet är att de är två om uppdraget och dessutom varandras motsatser. Shade som är tystlåten och gåtfull, och gärna dokumenterar samhällsproblem. Och Blenda som är pratglad och spontan, och fångar kändisar med sin kamera. Att tillbringa timmar tillsammans i den trånga husbilen blir en utmaning för dem båda och en resa som förändrar deras liv.


Dit floden för dig, Shelley Read
(Frukt i innehållet) Denna boken var inte en favorit men omslaget är otroligt vackert. Den handlar om en familj som har en persikofarm också i USA. Det är mycket fördomar och översitteri i den här boken och det är nog därför jag inte uppskattade den. 

1940-tal, Colorado. Den tonåriga Victoria Nash lever och arbetar på en persikofarm som ensam kvinna i en familj fylld av destruktiva män. Av en slump möter hon främlingen Wilson Moon på gatan och de faller handlöst för varandra. Relationen är lika passionerad som förbjuden. När Victoria blir gravid tvingas hon fly upp i bergen och bosätta sig i ett litet skjul. Hon är förkrossad av sorg, men den starka samhörigheten med vildmarken ger henne kraft att försöka återta det hon förlorat. Samtidigt stiger floden i dalen och hotar att utplåna hennes hem och allt hon känner till.

1 kommentar:

  1. bra trio, Sara Beischers bok har jag läst, nyfiken på Reads bok.

    SvaraRadera