torsdag 23 maj 2024

Rovmärkt, Lovisa Wistrand

Titel
: Rovmärkt
Serie:  -
Författare: Lovisa Wistrand
Utgivningsår: 2021
Förlag: Seraf Förlag
Sidor/tid: 404 sidor
Genre: Dystopi, Fantasy, Romance
Språk: Svenska


Handling:
Etara lever i en instängd värld. Utanför murarna härjar smittan och de förbjudna djur som bär på den. Men när Etaras pappa blir sjuk tvingas hon ta sig ut i jakt på medicin, en jakt som slutar i katastrof.

Hon blir biten av en vildkatt som kan vara smittad. Och hennes kropp förändras. Medveten om den dödsdom som väntar lämnar Etara sitt hem för att söka sig till Afrikas savann, där hon får veta vad hon blivit: en var, en människa som kan omvandla sig till djur. Geparden Tsaro tar henne under sina motvilliga vingar och lovar att träna henne. Men varjägare patrullerar savannen och så fort Etara sätter sin fot på Afrikas torra mark blir inget sig likt igen.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Det här är andra boken jag läser av Wistrand och precis som med förra är jag fast direkt och plöjer boken på bara några få dagar. Berättelsen är spännande och karaktärerna intressanta att följa. 

Boken följer vissa ramar som jag känner mig bekant med. Klumpig tjej som är lite annorlunda, blir något nytt och speciellt, träffar bufflig man som har svårt att veta hur man uppför sig, svåra kommunikationsproblem och ja, eftersom det är en Romantsy kan ni ju gissa resten. Lite som Twilight fast i hamnskiftarform och på savannen. Kärleksparets dialog blir ibland bara för mycket och det är lite mycket överdriven drama för min smak. 

Boken är väldigt lättläst och lättillgängligt, en perfekt bok när det går trögt med läsningen. Historien gillade jag, men som med de flesta Romanceböcker har jag svårt för vissa av relationsdelarna men jag blev rejält underhållen under läsningen.  

Du kanske också vill läsa om:

Yarros Rebecca Fourth Wing (Empyrén #1) 

Meyer Stephenie Genom dina ögon 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar