tisdag 28 maj 2024

Tisdagstrion V. 22: Ett "och" i boktiteln


Tisdagar är lika med Tisdagstrion från Ugglan & Boken. Det är vecka 22 och sommaren står för dörren. Fast här har det redan känt som sommar i några veckor då det varit över 25 grader många dagar. 

Men tillbaks till Tisdagstrion, idag är temat: Ett "och" i boktiteln

Inte alltför klurigt utan väldigt rakt på sak. 

Eleanor & Park, Rainbow Rowell
Boken läste jag för ett bra tag sedan och har väl inget större minne av den. Men jag har skrivit att jag gillade den och att det berodde på att den behandlade tunga saker samtidigt som det var en bok om den första kärleken.

Året är 1986 och Parks tråkiga tillvaro förändras när Eleanor, den nya tjejen, hamnar bredvid honom på skolbussen. Rödhårig, storvuxen och konstigt klädd passar hon inte in. Men de funkar tillsammans. 

De möts i musiken, i serietidningarna och i en gemensam längtan bort.


Livets OCH dödens villkor, Belinda Bauer
Den här boken minns jag att jag inte gillade särskilt mycket Just för att den behandla tunga ämnen. Psykologisk och ångestfylld där barn är inblandade. Det blev lite för bra för mig.

Nominerad till årets bästa översatta kriminalroman 2014, Svenska Deckarakademin.

»Ring till din mamma.«

»Vad ska jag säga?«

»Säg adjö.«

Det är så det börjar.

Unga kvinnor terroriseras i trakten kring kustorten Limeburn i sydvästra England. Tioåriga Ruby Trick följer med sin arbetslöse far, John, på nattliga bilfärder för att beskydda dem och jaga vad som snart visar sig vara en mördare. Samtidigt tycks havet anstränga sig till det yttersta för att sluka den lilla byn, som från andra hållet hotas av den vilt växande skogen.

Livets och dödens villkor är en kusligt närgången psykologisk thriller om kärlek och kolsvart destruktivitet, sedd med en tioårig flickas obrottsligt lojala, vettskrämda blick.


OCH så levde de lyckliga, Lucy Dillon
När jag läste boken var det kanske inte vad jag ville ha just då, kan vara så att jag hade uppskattat den mer idag. Men boken har fastnat just för att den handlar om en affär med böcker som har en hel del bra idéer på hur de jobbar. Jag skulle vilja äga en sådan butik eller gå in i en sådan.

När Anna får ta över den lilla övergivna bokhandeln i Longhampton går hennes dröm i uppfyllelse. Dessutom får hon annat att tänka på än maken Phil, de tre aviga bonusdöttrarna och deras hyperaktiva dalmatiner. Snart är hennes butik fylld av böcker med hisnande berättelser om kärlek, äventyr, hemliga trädgårdar och borttappade hundar. Ändå fattas något i Annas liv för att hon ska få den riktiga lyckokänslan. Annas perfektionistiska väninna Michelle, med sin blomstrande inredningsaffär, har stora planer för framtiden. Men när mörka hemligheter från det förflutna dyker upp och katastrofen hotar att slå sönder tillvaron, är det slut på alla romantiska drömmar. De två väninnorna kommer att tvingas att fatta livsavgörande beslut.

16 kommentarer:

  1. Tre nya böcker för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. kul med titel som börjar med Och, Lucy Dillon funkar alltid.

    SvaraRadera
  3. Rowell har jag inte läst. Bauer har jag läst annat av. och jag tror att jag läst något av Dillon

    SvaraRadera
  4. Livets & dödens villkor har jag läst och Belinda Bauer är en favorit.

    SvaraRadera
  5. Eleonor & Park har jag läst.

    SvaraRadera
  6. Bauer bok har jag läst, den var lite otäck

    SvaraRadera
  7. Nya titlar för mig - tack för tips !
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
  8. Jag skulle älska att ha en egen bokhandel om jag inte behöver bekymra mig för ekonomin.

    SvaraRadera