lördag 11 maj 2024

The Childhood Book Tag

Denna Tagen har legat i utkast i flera år tror jag och nu var det dags att faktiskt svara på frågorna och lägga ut den.

Jag hittade denna hos Evelinas bokblogg för väldigt länge sedan. Vem som gjort den från början vet jag inte. Men den verkade lite kul att svara på. Jag har översatt frågorna till svenska efter bästa förmåga.

1) Finns det någon bok som du inte gillade första gången du läste den, men uppskattade när du läste den en andra gång?
Alla Muminböckerna. Min mamma läste dem för mig och min bror, med finsk brytning (eftersom det inte gick att läsa dem på annat sätt, sa hon) Jag fattade inte grejen med Mumin alls. Visst Lilla My kunde vara kul ibland, men annars var det inget för mig, tyckte jag. Tills jag lyssnade på Tove Janssons inläsning av Muminböckerna tillsammans med min pojk när han gick i mellanstadiet. Jag föll pladask! Han, min pojk, tyckte det var mysigt och så att lyssna tillsammans, men fattade inte riktigt heller storheten... än. Min favorit är trollvinter som jag lyssnat och läst om många gånger.

Mumintrollen sover vinterdvala mellan november och april. Men plötsligt en kall dag i januari vaknar Mumintrollet och kan inte somna om. Först känner han sig rädd och ensam i det sovande huset, men småningom upptäcker han en ny och kall vintervärld full av förunderliga varelser. Bland dem finns Too-ticki och Lilla My som bor i familjens badhus.

2) Har du kvar några böcker från din barndom? Om du har det, vilka är det? Och om inte, önskar du att du hade sparat någon av dem? 
De flesta av böckerna från min barndom står fortfarande hemma i mamma och pappas bokhylla. Jag har skaffat några dubbletter till mina barn, tex. Astrid Lindgrenböcker och vissa Alfonsböcker, även om vi lånat från mor och fars hylla med. En del böcker, tex alla Kittyböcker har hamnat i min dotters bokhylla och någon bok finns säkert i min sons bokhylla också.

3) Fanns det några populära böcker eller bokserier som du inte läste eller inte fastnade för som barn?
Nu är jag ju en bit över 40 år, så det är ju rätt många år sedan jag var barn. Fanns det då böcker jag valde bort är de svårare att komma ihåg än de jag faktiskt valde. Så korta svaret är att jag faktiskt inte minns.

4) Vad läste du mest av: Romaner, fakta, serier eller manga? Har det förändrats under tiden du blivit äldre? 
Romaner, romaner och romaner. När jag var riktigt ung var det mycket sagor och sagosamlingar som jag minns att jag verkligen letade efter på Biblioteket. När jag gick i mellanstadiet hade jag och mina tjejkompisar en hemlig klubb som samlades längst in mellan hyllorna på biblioteket. Där upptäckte jag Catherine Cooksonböcker och historiska romaner. Catherine Cooksonböcker letade jag aktivt efter i många år och har läst väldigt många även om jag inte kommer ihåg alla. Den jag älskade bäst då för längesedan var en mamma hade i hyllan, Hjärtats val.

Prästdottern och pojkflickan Nancy Ann bor i en by med mörka hemligheter. En dag får hon syn på en främmande pojke nere vid floden. Kan det vara sonen som godsherrens drunknade yngre bror sägs ha med en tjänsteflicka och som sägs hållas gömd på vinden? Det blir inte enda gången deras vägar korsas denna stilla sommar när allt mycket snart kommer förändras.

Naturligtvis hade jag perioder då det var det mycket Tvillingböcker, Kittyböcker också. Då lyssnade jag mycket på Carola och satt och läste i min cerisa sackosäck i mitt rosa flickrum.

5) Nämn några böcker som var populära i ditt land när du var barn?
Totteböcker, Alfonsböckerna, Spöket Labanböcker och när jag blev äldre Tvillingböckerna och Kittyböcker.


6) Hade du några läsvanor som har följt med dig när du växt upp? (e.g. mouthing the words, reading one or multiple books at a time, dog earring a book, reading without music, etc.)
Nej, mina läsvanor ändras ständigt. Det mest konsekventa har varit de här åren jag har haft bloggen, då min läsning ofta är lite mer planerad och genomtänkt inte bara något som händer.
Möjligtvis är det glädjen av ljudböcker som hängt med sen jag var liten. Mamma jobbade på förskola och fixade alltid nya inlästa eller dramatiserade böcker till oss som jag bara älskade.

7) Hur brukade du bestämma vad du skulle läsa? Läste du t.ex. böcker baserade på omslaget, sammanfattningen eller båda?
Vad jag minns hade min mamma ofta tips på böcker, som serien om Katitzi, Kulla-Gulla, Sune och Bertböckerna. Sedan var det naturligtvis hur boken såg ut och vad den handlade om och om den påminde om böcker jag läst förut. 

Katitzi växte upp i Sverige för inte alltför länge sedan, och var som vilket annat barn som helst. Hon kivades med sina syskon och lekte med sin hund, hon var snäll ibland och dum ibland precis som alla andra. Men trots att hon var som vem som helst så fick hon inte gå i skolan, inte bo i hus eller ens stanna särskilt länge på samma plats utan att bli bortkörd bara för att hon var rom.

8) Var fick du normalt tag i böcekrna du läste? (Biblioteket, antikvariat, Bokhandeln etc.)
Vad jag minns var vi ofta på Biblioteket och lånade böcker som barn. Sen var vi med i bokklubbar där vi fick böcker och vi köpte även böcker i bokhandeln och i antikvariat.  Men det var absolut Biblioteket som var där den största tillgången av böckerna fanns.








2 kommentarer:

  1. Vilken rolig tagg! Den lånar jag framöver :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skall bli roligt att se/höra dina svar. :)

      Radera