tisdag 14 februari 2023

Tisdagstrion - "Över" eller "under" i titeln


 Här är det sportlov v. 7 och jag börjar tidigt på morgonen men försöker få till en Tisdagstrio ändå. Denna veckan vill Ugglan & Boken att det skall vara tre böcker med:"Över" eller "under" i titeln

Portionen under tian : Bra mat för dig, din plånbok och planeten av Hanna Olvenmark

Jag börjar faktiskt med en kokbok som inspirerat mig att laga mer vegetariskt, billigt och säsongsmässigt. En bok som ligger helt rätt i tiden, eller hur.

Hanna Olvenmark är dietist och hängiven snåljåp, och hon har en mission: att slå hål på myten om att hälsosam mat bara är till för dem som har tid, ork och framför allt pengar. I flera år har hon drivit den omåttligt populära bloggen Portionen under tian där hon visar på fördelarna med att leva snålt både för plånboken, miljön och kroppen. 

I denna nyutgåva av kokboken Portionen under tian bjuder hon på över 50 vegetariska recept där varje portion kostar max 10 kronor. Det blir även 300-kronorsveckor med tillhörande inköpslistor och recept, samt allmänna stay cheap-tips för både storhandlingen, jobblunchen och utemiddagen. Om en med ute menar ute i naturen.


Soluppgång över Strandpromenaden av Jenny Colgan

Jag älskade den första boken i serien "Det lilla bageriet på strandpromenaden". Jag vill läsa mer av Colgan och hoppas komma till denna en dag. Den finns på årets bokrea, men jag beställde en annat av Colgan och får vänta med den här lite.

Jenny Colgan är tillbaka, och den här gången återvänder hon till den älskade serien om det lilla bageriet på strandpromenaden. Äntligen får vi återse Cornwall, många bekanta ansikten och såklart den charmiga lunnefågeln Neil!

Marisa Rosso kan inte förstå hur andra kan gå vidare med sina liv så snabbt, när hon fortfarande kämpar med sorgen efter hennes älskade morfar. Att förlora en morförälder borde ju vara det mest naturliga i världen, så varför tar hon det så hårt?

Hon tar sin tillflykt till den lilla tidvattenön Mount Polbearne, vid foten av Cornwall. Hon behöver vara ifred och tänker enbart ägna sig åt jobbet som registrator. Samtidigt som hon hanterar andras födslar, bröllop och dödsfall, isolerar hon sig allt mer från andra.

Men att bli lämnad i fred visar sig inte helt lätt. Det ständiga plinkandet från hennes granne, en rysk pianolärare, tränger igenom väggen. Hon lyckas inte heller undkomma öbornas ihärdiga arbete med att försöka att rädda det lokala bageriet från att slå igen. Kan gemenskapen i det lilla samhället hjälpa Marissa att hitta tillbaka till glädjen, där på den lilla ön vid världens ände?

Staden under berget av Susanne Trydal och Daniel Åhlin

Det var längesedan jag tipsade om den här boken. Det är en riktigt sagoaktig bok om bortbytingar för mellanstadiebarn. Det är faktiskt en hel trilogi som jag uppskattade mycket att läsa.

Tänk om du en dag fick veta att hela ditt liv varit en lögn, att du egentligen tillhör en annan värld. En värld där det finns troll, vittror och magiska väsen. Det är precis vad som händer i detta spännande äventyr, som tar ett nytt grepp på vad som gömmer sig i svenska skogar och berg. Här blandas myten om bortbytingar med urban fantasy.

I Hallahem, en hemlig stad belägen djupt under ett berg, lever tolvåriga Torun som tillhör Vitterfolket. En dag råkar Torun och hennes bästa vän Auda höra något som inte var ämnat för deras öron. Hallahem hotas av människorna, men någonstans finns en flicka som kan hjälpa dem att rädda staden. Men vem är hon, och varför är hon så viktig?

Tilda lever i människornas värld, men känner sig annorlunda. När ödet för henne samman med Torun ställs de tillsammans inför svåra prövningar, och snart vilar hela Hallahems framtid på deras axlar. Ju mer de får veta om varandra och sitt ursprung, desto mer blir de varse om att sanningar kan göra mer ont än lögner.

11 kommentarer:

  1. Bra trio, Hanna Olvenmarks böcker använder sonen nästan varje dag.

    SvaraRadera
  2. Jaha, så det har kommit en fjärde bok om det lilla bageriet? Det har jag helt missat.

    SvaraRadera
  3. Portionen under tian har jag, Colgan har jag läst annat av. Staden under berget kände jag inte alls till

    SvaraRadera
  4. De där kokböckerna borde jag spana in! Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  5. jag har läst två av böckerna och Hallahem har jag i hyllan

    SvaraRadera
  6. En trio med variation och jag har inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera
  7. Har inte läst någon av dina men andra av Colgan.

    SvaraRadera
  8. Jag undrar om jag läst någon Colgan? Kanske en, hon har ju skrivit himla många!

    SvaraRadera
  9. Colgan verkar vara en produktiv författare!

    SvaraRadera
  10. Tack för tips! Portionen under tian hoppas jag hitta på bokrean.

    SvaraRadera