söndag 19 februari 2023

The It Girl, Ruth Ware

Titel
: The It Girl
Serie: -
Författare: Ruth Ware
Utgivningsår: 2022
Förlag: Simon & Schuster Audio Uk
Sidor/tid: 17 timmar 7 minuter
Genre: Mystery
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Imogen Church

Handling:
April Clarke-Cliveden was the first person Hannah Jones met at Oxford.

Vivacious, bright, occasionally vicious, and the ultimate It girl, she quickly pulled Hannah into her dazzling orbit. Together, they developed a group of devoted and inseparable friends--Will, Hugh, Ryan, and Emily--during their first term. By the end of the year, April was dead.

Now, a decade later, Hannah and Will are expecting their first child, and the man convicted of killing April, former Oxford porter John Neville, has died in prison. Relieved to have finally put the past behind her, Hannah's world is rocked when a young journalist comes knocking and presents new evidence that Neville may have been innocent. As Hannah reconnects with old friends and delves deeper into the mystery of April's death, she realizes that the friends she thought she knew all have something to hide...including a murder.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Från Goodreads Choice Award 2022 vill jag ha läst flera böcker från Mystery & Thrillerkategorin. Denna boken kom på plats nr 8. Jag har sett den lite överallt och har blivit lite nyfiken. Det är ju trots allt ett gammalt mord på ett fint universitet som känns lite ouppklarat och sådant har funkat för mig förut.

För det första hade jag väldigt svårt för uppläsaren utan att jag kan förklara riktigt varför. Hon funkade helt enkelt inte för mig. För det andra är boken så otroligt seg och tråkig i början att jag upprepade gånger funderar på att ge upp. Men av ren envishet tvingar jag mig igenom halva boken som känns som en lång seg uppförsbacke. För att sedan strax efter mittenpunkten sätta fart och bli spännande. Den sista biten, själva upplösningen går i en sådan rasande fart så det går absolut inte att stänga av innan boken är färdig och man känner sig riktigt urblåst när det hela är över.

Så seg början, rafflande slut. Men tyvärr är slutet inte tillräckligt bra för att jag skulle rekommendera någon att ta sig igenom första halvan av boken. Tidshoppen mellan nutid och dåtid är förvirrande och gör att allt dras ut mer än nödvändigt. Karaktärerna är ganska tråkiga och inte särskilt trevliga att lära känna. Miljön har inte så stor betydelse som man kanske kunde hoppas. Kort sagt är jag ganska besviken och hade hoppats på mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar