tisdag 21 juni 2022

Tisdagstrion - Tro, hopp & kärlek

 

Ugglan & Bokens tisdagstrio vecka 25 har temat: Tro, hopp & kärlek

Jag tänker också att böckerna jag tipsar om idag är trevliga böcker att läsa under sommarens semester. 


Bokcirkeln vid världens ände, Frida Skybäck
Den här boken har jag precis läst och den var somrig, trevlig, handlade om böcker och hade ett litet mysterium i sig. Mysteriet utspelar sig i Frihetskyrkan bland folk med tro. Perfekt för lata sommardagar. 

En solig majdag flyttar svenskättlingen Madeleine Grey till Ljusskär i Skåne för att praktisera i den populära Frihetskyrkan, men hennes vistelse får ett abrupt slut när hon en kväll packar sin väska och försvinner spårlöst. Trettio år senare mottar hennes syster Patricia ett anonymt brev med Madeleines halsband i och hon bestämmer sig för att resa till den lilla strandbyn i ett sista försök att hitta sin syster.

Patricia tar in på Ljusskärs enda hotell, Monas Bed, Breakfast & Books, där många av de boende samlas för att prata och äta Monas omtyckta tångbullar. Snart lär Patricia känna en omaka grupp kvinnor som förenas genom sin bokcirkel och mellan litterära samtal, kärleksbekymmer och äktenskapsproblem börjar kvinnorna nysta i Madeleines mystiska försvinnande. Men alla är inte lika tillmötesgående och Patricia inser att hennes frågor river upp gamla sår. Vad var det egentligen som hände med Madeleine den där ödesdigra sensommarkvällen och vad är det för en mörk hemlighet som människorna i byn är så måna om att bevara?

Nalle Puh, A.A. Milne
Har du inte läst böckerna om Nalle Puh, gör det. De är gulliga, hjärtevärmande och väldigt hoppingivande. De har också en del kloka tankar att förmedla.

Winnie-the-Pooh may be a bear of very little brain, but thanks to his friends Piglet, Eeyore and, of course, Christopher Robin, he's never far from an adventure.


En skopa kärlek, Sophie Kinsella
Med tanke på titeln är kärleken given här, men boken är också lite galet rolig och är en perfekt bok att läsa under sommaren. Detta är en av Kinsellas böcker som jag läst som jag tycker bäst om.

Samanta Sweeting är nykläckt jurist på en stor advokatfirma i London. Hon arbetar dygnet runt, har inget socialt liv och satsar allt på bli firmans yngsta delägare någonsin. Men när hon en dag begår ett misstag som hotar hela hennes karriär ställs allt på sin spets. I stället för att stanna och försöka fixa till det flyr hon kontoret och hoppar på närmaste tåg utan att se vart det går. Hon kliver av vid en okänd station, går på måfå fram till ett hus och ringer på dörren. Familjen som öppnar tror att hon söker jobb som hembiträde och utan att veta hur det gick till har Samantha ett nytt jobb. Problemet är att hon trots en Cambridgeexamen och ett IQ på 158 inte har en aning om hur man sätter på en ugn Samantha gör allt för att hålla sin bakgrund hemlig, samtidigt som hon kommer familjen allt närmare in på livet. När hon även lär känna den trevliga trädgårdsmästaren komplicerasallt ytterligare.En skopa kärlek är en charmig romantisk komedi om ödets nyckfullhet och oväntadenystarter.

22 kommentarer:

  1. Bokcirkeln vid världens ände har jag oläst i hyllan. Borde nog läsa den snart.

    SvaraRadera
  2. Roligt att Nalle Puh fick vara med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han dyker upp här alltför sällan.

      Radera
  3. intressant trio, känner till böckerna.

    SvaraRadera
  4. Fiffigt av dig att få med Nalle Puh!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kunde inte komma på något mer hoppfullt.

      Radera
  5. Skybäcks bok gillar jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var en helt okej sommarläsning.

      Radera
  6. Nalle Puh har jag förstås läst. men jag tror inte att jag läst något av Kinsella. Skybäck låter ju trevlig

    SvaraRadera
  7. Att det kan kännas hoppingivande att läsa Nalle Puh, det håller jag absolut med om.

    SvaraRadera
  8. Älskar Puhs filosofi! ”Det är bra att veta vad du letar efter innan du börjar leta” är nog favoriten

    SvaraRadera
  9. /Maria Bokologen om Puh ovan

    SvaraRadera
  10. Oj här har jag läst två stycken bara Kinsella kvar.

    SvaraRadera
  11. Nalle Puh! Det var ett bra exempel på böcker med hoppfullhet. Och då menar jag inte bara Kängu och Ru.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ju Tiger också han har ju en del hopp i sig.😊

      Radera